torsdag 18 december 2014

Flickor som skimrar

Lauren Beukes, Flickor som skimrar

Jag var rätt tveksam inför denna boken till en början med, själva handlingen verkade vara lite för konstig och även om jag har haft den ett tag på min vill läsa lista så kom jag mig aldrig för att låna den. Men för en tid sedan stod den där på biblioteket och såg så fin ut så jag tänkte att jag kunde prova i alla fall. Nu är väldigt glad för det, för även om det är en annorlunda handling så är det också en riktigt bra bok!

Vad var det då som gjorde mig så tvekande? Jo det faktum att boken innehåller tidsresor, jag kände att det i kombination med en seriemördare som är det andra elementet i boken blev lite väl konstigt. Men Lauren Beukes lyckas skapa en spännande, fascinerande och faktiskt stundtals rätt vacker bok. Vi har alltså luffaren Harper Curtis, hemmahörande i Chicago 1931, som råkar ramla över ett hus. Ett hus som bär på en väldigt speciell hemlighet, det låter dig nämligen resa i tiden.  Harper Curtis är en mycket ond människa och därför använder han huset för att resa runt och leta rätt på flickor som skimrar. Han förföljer sedan dem och jagar dem, för att sedan mördare dem på ett mycket bestialiskt sätt.

Chicago 1992, Kirby Mackenzie råkar ut för Harper och blir brutalt nedhuggen, men hon lyckas undkomma och överleva. Men Kirby vet inte vem det är som överföll henne. Tillsammans med Dan, en gammal kriminalreporter försöker hon ta reda på sanningen. Snart upptäcker hon flera olika ledtrådar som alla verkar peka åt ett håll som rimligen inte borde kunna fungerar eller ens vara möjligt.  Jag föll verkligen för boken när jag väl gav den en ärlig chans. Detta är annorlunda och mycket säreget men på ett mycket välskrivet och intelligent sätt. Förutom det elementet med tidsresandet så finns här inga som helst fantasyinslag eller SFI, utan i övrigt är det precis som en seriemördaret-hriller men av ovanligt hög kvalitet.Trots att det ju förekommer en hel del tidshopp så tycker jag ändå att det är relativt lätt att följa med i historien. Besatthet och mörker är två ständigt förekomna element i boken, där själva huset i sig även det är ont in i minsta spik.  Lauren Beukes väjer inte för detaljerna och det gör ibland att läsningen träffar en rätt i magen och det blir nästan svårt att fortsätta.  Dessa unga kvinnor med livet framför sig, de som en gång råkat på Harper Curtis men som själva är ovetandes om att det är utvalda för att de skimrar, det gör ont i mig som läsare när jag läser om dem då jag vet att deras liv snart ska ta slut på ett ohyggligt smärtsamt och fruktansvärt sätt.  Men samtidigt lyckas ändå Lauren Beukes med att hitta det som är vackert och fint mitt i allt detta otäcka, vänskapen mellan Kirby och Dan är ett av exemplen.

Läsvärd på många sätt men samtidigt väldigt grym och otäck. Jag ser framemot fler böcker av Lauren Beukes, det är definitivt ett författarskap jag ska hålla ögonen öppna för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar