torsdag 9 april 2015

Morfars tofflor av Vanja Persson

Vanja Persson, Morfars tofflor
illustrationer av Christoffer Hansen

Återigen står Liam inför ett mystiskt försvinnande! Denna gången så har Liam fått följa med Morfar Nisse till hans jobb. Men väl där så upptäcker de att morfars tofflor är borta!  Men som tur är har Liam med sig sin tänkarmössa och kan undersöka vad som hänt med de försvunna tofflorna. Det finns många misstänkta på morfars jobb men inga spår efter tofflorna.

Samma fulsnygga bilder med lite skeva karikatyr liknande figurer men som jag tilltalas mycket av. Historien är spännande där det göms luriga ledtrådar i bilderna. Jag gillar verkligen hur texten i denna boken nästan får en jämn genom upprepning att frasen "Ja, vem har tagit tofflor?". En härlig berättelse och jag gillar Liam, han är en charmig kille som gillar att luska efter ledtrådar. Även här så får deckargåtan sin lösning genom en helbild på sista sidan, mycket fiffigt! Morfars tofflor rymmer även några fniss genom de roliga karaktärerna och den härliga berättelsen.

Återigen gillar jag återigen att det faktum att Liam sitter i rullstol aldrig nämns i texterna utan bara syns på bilderna. Sedan gillar jag också hur vaktmästaren på morfars jobb är kvinna och det är också något som bara är där, det gör ingen större markering eller så, för visst är det helt normalt att en kvinna kan vara vaktmästare och lyfta tunga lådor och laga trasiga maskiner.

Underbara bilderböcker och jag hoppas att många små barn får chansen att läsa dessa båda böcker om Liam. Jag har en liten kille i min närhet som jag ska höra efter med om han kanske skulle kunna vara intresserade av böckerna om Liam

Sedan måste jag också nämna att en viss summa per såld bok går till Stockholms Handikappidrottsförbunds barn- och ungdomsverksamhet. 

1 kommentar:

  1. Nu har ju inte jag läst böckerna, men jag håller helt med dig om att det är trevligt när man inte får det nästan nedtryckt i halsen att vaktmästaren är kvinna eller pojken sitter i rullstol. Mycket bra! Då blir det ingen stor grej.

    SvaraRadera