torsdag 23 april 2015

Rovdjur av Caroline L Jensen

Caroline L Jensen, Rovdjur

Rovdjur är en samling med skräcknoveller som rymmer alltifrån den vardagliga skräcken med mänskliga förtecken till skräcken med maskliknande monster.  Här har Caroline L Jensens skräcknoveller samlats i en bok, novellerna har förekommit på andra håll och i andra antologier tidigare.  En av novellerna inleds med en man stående vid havet som ur en sopsäck slänger kroppsdelar ifrån ett barn i havet suger tag i mig och kastar mig rätt in i Jensens rovdjursfyllda värld.  För novellen följs sedan med att en ung kille som trots svår reumatisk värk just denna dag har en bra dag. En dag då han tillbringar med sin pappa vid havet för att lära sig surfa. Men under vattenytan lurar ett annat monster. Hon lyckas skrämma mig så väl att när novellen är slut sitter jag där med andan i halsen och en rätt så hög puls. Sedan följer novell på novell  som alla lyckas skrämma mig, en av de andra novellerna som skrämmer mig rejält är Bortom Brahms. En novell som kretsar kring en hemsökt babymonitor! Husdjur inte tillåtna på Pärlan är ytterligare också den rejält skrämmande med en katt som kanske finns eller kanske inte. 

Caroline L Jensen skriver på ett sätt så att innehållet kryper in under skinnet på en och där man allt som oftast kommer på sig att man glömmer att andas.  En novellsamling av hög klass och i Caroline L Jensens förord ( Älskar när författarna skriver ner sina tankar kring det dom skriver!) skriver hon om hur Stephen King är hennes husgud. Det märks i novellerna men samtidigt skapar Jensen sitt egna skräckrike med oanade bottnar och monster som ruvar i skuggorna. Gillar man King så kommer man definitivt gillar Jensen!  Jag måste också få nämna omslaget, det är ruggigt snyggt men jag fick hela tiden vända boken upp och ned för den där flickan är inte alls trevlig att titta på!

4 kommentarer:

  1. Å fy. Låter riktigt ruggigt. En bok man inte ska läsa när man är ensam hemma, alltså. Har aldrig hört talas om författaren tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man mörkrädd ska man nog läsa den på ljusa dagen och ensam hemma =) Caroline L Jensen är en författare väl värd att läsas!

      Radera
  2. Haha jag vände också på boken när jag inte läste, ville inte ha framsidan uppåt :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Det är ett otäckt omslag med ett ruggigt innehåll!

      Radera