torsdag 9 april 2015

Rabarbertjuven av Vanja Persson

Vanja Persson, Rabarbertjuven
Illustrationer av Christoffer Hansen

Detta är då Vanja Persson första bok om den lilla detektiven Liam.  Handlingen kretsar kring att någon har stulit tant Annies rabarber! En sådan tur att Liam har sin speciella tänkarmössa och ett förstoringsglas för då är han redo att leta rätt på rabarbertjuven! Liam följer mystiska spår tvärs över gårdsplanen och hitta misstänksamma ledtrådar. Och snart inser han att det inte bara är rabarbern som försvunnit!

Bilderböcker för barn är inte något jag normalt läser för jag har inga egna barn och inga barn i min direkta närhet som jag kan läsa för. Men jag tycker om att läsa bilderböcker emellanåt och det är alltid spännande att läsa utanför sin vanliga läs-zon. Här försöker jag tänka mig in i vad ett litet barn skulle tyckt om boken och jag tror verkligen att detta skulle gå hem hos många barn. Bilderna är enkla, lite skeva och spretiga, nästan lite fulsnygga med karikatyrliknande detaljer. Själva texten är lagom lång med en behaglig rytm i sig. Berättelsen om den stulna rabarbern är lagom spännande och känns nog lockande för nyfikna små barn. Liam är en charmig kille med varmt hjärta, såklart att han ska hjälpa Tant Annie. Gåtan får sin upplösning genom en enda helbild i slutet av boken, fiffigt tänkt där! Vanja Persson berättade mer om det i hennes gästinlägg igår, men jag måste själv få säga att jag tycker det är så fint gjort att Liam som sitter i rullstol aldrig nämns i texten, det syns bara på bilderna. För det är ju inget konstigt alls med att sitta i rullstol och lösa gåtor och hitta stulna rabarber kan man göra ändå.
 
Denna bok utkom 2012, Vanja Persson senaste bok Morfars toffel har rec-datum idag så under eftermiddagen kommer ett eget inlägg med den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar