torsdag 15 december 2016

Entry Island av Peter May

Peter May, Entry Island
Rec-ex ifrån Modernista förlag, Tusen tack!

Handling:
När det isolerade ösamhället Entry Island skakas av ett mord, det första i mannaminne, beger sig kriminalpolisen Sime Mackenzie till ön som del av ett utredningsteam från Montréal. Affärsmannen James Cowell, en av öns drygt hundra invånare, har knivhuggits till döds i sitt hem, och det mesta talar för att det är hans hustru, Kirsty, som hållit i vapnet.

Utredningen ser först ut att bli en formalitet, men när Sime träffar Kirsty överväldigas han av en märklig känsla. Trots att han vet att de inte kan ha träffats förut känner han igen henne. Det är något hos den mordmisstänkta kvinnan som rör upp djupt begravda minnen inom honom.

I takt med att utredningen fortskrider börjar Sime hemsökas av drömmar om ett avlägset förflutet på en skotsk ö, femhundra mil bort – historier som hör till en fjärran värld men ändå tycks sträcka sig in i nuet, mot Entry Island och de mysterier som ön ruvar på.

Vad jag tyckte:
Jag älskade Peter Mays första serie böcker som utspelar sig på Yttre Hebriderna med Fin McDougal i huvudrollen. Denna gång utgår vi från Kanada, i ett litet ö-samhälle vid namn Entry Island. Här sker ett mord och vi introduceras för kriminalaren Sime Mackenzie. En ny bekantskap som är väldigt trevlig då Sime är en intressant karaktär att lära känna. Även om vi förflyttat oss över havet, bort från Hebriderna så kommer det förekomma en stark koppling tillbaka dit. För även om Entry Island är en deckare så förekommer även en historisk historia som har kopplingar till Simes förflutna och hans förfäder som en gång levde på Yttre Hebriderna.

Två parallella historier alltså och Peter May flätar skickligt ihop dessa till en mycket spännande och angenäm upplevelse. Det är mystiskt och mörkt med en kuslig ton och där det finns en liten övernaturlig ton i det hela. Precis som i de tidigare böckerna så briljerar Peter May i sina natur och miljöskildringar. De vibrerar av liv och det känns verkligen som att jag är där på plats och ser allt utspela sig framför mig. Jag är extra förtjust i deckare som utspelar sig på öar eller andra isolerade platser, av just det skälet att de är isolerade. En plats som är emellanåt avskuren ifrån omvärlden, en plats som är svårtillgänglig att nå och där människorna i sig slutit sig inför omvärlden är perfekta underlag för en nervpirrande deckargåta tycker jag. Precis som Entry Island är.  

Entry Island når må hända inte upp till den briljanta nivå som Svart huset befinner sig i ( Svarthuset är första delen i Lewis trilogin) men jag blir ändå förtjust av den och tycker riktigt mycket om den. Jag kan väl tycka att mordgåtan i sig är något blek och det jag fastnar allra mest för är de historiska händelserna som är både grymma och intressanta att läsa om. Just i dessa skildringar tycker jag Peter May skriver om på ett fantastiskt sätt som både är intresseväckande och levande.

8 kommentarer:

  1. Åh, vad kul att du har läst denna. Jag gillade också Mays första serie, så det ska bli intressant att läsa denna även om den kanske inte lever upp till samma nivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Entry Island är inte dålig på något sätt men det är lätt att jämföra författarens tidigare böcker. Men helt klart är Entry Island läsvärd.

      Radera
  2. Den här ser jag fram emot att läsa, men jag tror jag måste sänka mina förväntningar ett snäpp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Entry Island är ju inte dålig på något sätt men jag personligen gillade nog Svarthuset mer. Ska bli spännande och se vad du tycker =)

      Radera
  3. Kan nog hålla med om att Svarthuset är i en nivå för sig, men gillade verkligen Entry Island.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är Entry Island bra, helt klart läsvärd på många sätt.

      Radera
  4. Svar
    1. =) Den är helt klart värd att läsa.

      Radera