fredag 2 december 2016

Sista vakten av Stephen King

Stephen King, Sista vakten

Handling:
För sju år sedan körde den ökände "Mercedesmördaren" Brady Hartsfield rakt in i en folkmassa. Åtta människor dog och långt fler fick men för livet. Den pensionerade kriminalpolisen Bill Hodges har inte kunnat lägga vansinnesdådet bakom sig, och när han nås av den oroande nyheten att en efter en av de överlevande efter Mercedesmassakern försökt ta sina liv under mystiska omständigheter, inser han att mardrömmen är långt ifrån över.

Hodges blir allt mer övertygad om att Brady Hartsfield har ett finger med i spelet i det som börjar likna en självmordsepidemi. Men hur kan det vara möjligt, när Hartsfield som är dömd till psykiatrisk vård, sitter i rullstol och knappt kan prata? Vad döljer sig bakom Mercedesmördarens tomma blick?


Vad jag tyckte:
Sista vakten är alltså den avslutande delen i trilogin om fd kriminalkommissarie Bill Hodges och hans kollegor Holly och Jerome. Bok ett heter Mr Mercedes och bok två Den som finner.  I denna sista del återvänder vi alltså till början och Mr Mercedes-mördaren står återigen i fokus. Här återvänder också King till sina rötter och varva spänningsthrillern med övernaturliga inslag. Till en början blir jag faktiskt lite besviken på det, King hade ju så väl visat att han kunde skriva renodlad thrillers i de två föregående böckerna så varför återanvända det övernaturliga när det inte behövdes?

Men sakta så snärjer King mig så som han alltid brukar göra. Han lockar in mig i boken och får mig totalt fast, snart sitter jag som på nålar och glömmer bort att andas. Det han gör med Mr Mercedes är sjukt obehagligt och otäckt och gör att Sista vakten lutar mer åt skräckroman än bara thriller. Med Kings enastående berättarskicklighet och kunnighet inom området skräck så bjuder Sista vakten på en nervpåfrestande berättelse som tar andan ur mig. Sista vakten är en välskriven thriller med skräckinslag där samarbetet och vänskapen mellan de tre kollegorna utgör en viktig komponent av berättelsen.

Sedan har vi slutet, ja herre gud slutet! Nej det är inte ett sådant där dåligt, hoprafsat slut som King tyvärr brukar bjuda på. Utan istället är det varmt och kärleksfullt slut men också ett slut som gör ont i hjärtat.

Så jag rekommenderar varmt serien men börja i rätt ordning, de tre böckerna bör läsas i rätt ordning för att få till helheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar