torsdag 1 december 2016

Extremt försenat men bättre sen än aldrig, två månaders läsning!

I September läste väldigt mycket böcker i ett sätt att fly verkligheten och den tunga sorgen efter älskade Chili. Först befann jag mig i Harry Potters värld i över en vecka sedan bara plöjde jag böcker efter böcker. Långa sömnlösa nätter fylldes med läsning. Att läsa är för mig medicin, den lindrar och tröstar när livet är för svårt att orka med. Detta läste jag under September månad:

  1. J.K Rowling, Harry Potter och Fenixorden, Fa/Ung **** ½ (England, k)
  2. Fredrik T Ohlsson, Ett vakande ögat, T **** ( Sverige, m)
  3. Harriet Lane, Det du inte minns, T **** ( England, k) 
  4. Kristina Ohlsson, Davidsstjärnan De *** ½ ( Sverige, k)
  5. Fredrik Backman, Björnstaden, R **** * ( Sverige, m)
  6. Anna-Klara Mehlich, Gunga åt öster, Ung **** ( Sverige, k)
  7. Anna-Klara Mehlich, Gunga åt väster, Ung **** ( Sverige, k)
  8. Anna-Klara Mehlich, Gunga åt söder och norr- Inlighetens kamp, Ung ***** ( Sverige, k)
  9. David Levithan, En, annan, Ung, **** ½ ( USA, m)
  10. Rick Yancey, Wendigons förbannelse, Ung/S **** 
  11. Cheryl Strayed, Vild, ***** ( USA,k )
  12. James Runice, Dödens skugga, *** ½ De ( England, m)
  13. Mariette Lindstein, Sekten på Dimö, **** ( Sverige, k)
  14. Johan Ripås, Forever young, R ****  ( Sverige, m)
  15. J.K Rowling, Harry Potter och Halvblodsprinsen, Ung/Fa ***** ( England, k)
  16. Kristina Ohlsson, Lotus blues, T *** ½ ( Sverige, k)
  17. Elly Griffiths, Kvinnan i blått, De **** ( England,k)
  18. James Oswald, Bödelns sång, De **** ½ 
  19. C.L Taylor, Olyckan, T *** ½ 
  20. Emilie Schepp, Vita Spår, De *** ( Sverige, k)
Månadens bästa: Fredrik Backmans underbara Björnstad, finns inte mer att säga än så.
Månadens ungdomsböcker: Anna-Klara Mehlich fantastiska serie som verkligen gav mig verklighetsflykt och tröst under sena sömnlösa nätter
Månadens starkaste: Vild av Cheryl Strayed var en upplevelse utöver det vanliga.
Månadens thriller/Spänning: Sekten på Dimön var otroligt bra och ruggigt obehaglig.
Månadens antal: Som väntat efter allt som hänt. 



Då trycker vi också in oktobers läsning. En månad då jag trodde att det värsta redan hänt men som visade sig vara bara en försmak av det som skulle komma. Älskad Luna blir sjuk, en tumör på hjärtat och snart är även hennes liv över. Återigen flyr jag in i böckerna, pratar knappt med folk, sover inget och orkar inget. Jag bara läser och läser. För jag orkar inte ta in det faktum att två av mina älskade vänner försvunnit på så kort tid. Jag har till dags datum ännu inte tagit in det så jag fortsätter att läsa och läsa för att ta mig igenom på något sätt. För att orka andas.

  1. Anna Jakobsson Lund, Enda vägen, Dys, ***** ( Sverige, k)
  2. Maria Gripe, Pappa Pellerins dotter, Ung, **** ( Sverige, k)
  3. Maria Gripe, Glasblåsarnas barn, Ung, **** ( Sverige, k)
  4. Michelle Paver, Expedition Kachenjunga, S **** ½ ( England,k)
  5. Mikael Lindnord, Arthur- Gatuhunden som lämnade djungeln och hittade hem, F *** ( Sverige, m)
  6. Bonnie Macbird, En studie i blod, De *** ½ ( USA,k)
  7. Mhairi McFarlane, Finns det en, finns det flera, R **** ( England, k)
  8. Pete Zuckerman & Amanda Padoan, Begravda i himlen, F/ B ****
  9. Jefferey Archer, Drömmen om Everest, R *** ( England,m)
  10. Sofia Bergting, Sagolunden, S *** ½ ( Sverige, k)
  11. Tom Michell, Pingvinlektionerna, F/B **** ( England, m)
  12. Holly Black, Den kallaste flickan i Coldtown, Dys/Fa **** (USA, k)
  13. Marcus Olausson, Serahema Saporuim: De rotlösa, Fa ***** ( Sverige, m)
  14. Marcus Olausson, Serahema Saporium: Bäraren, Fa ***** ( Sverie,m)
  15. Kiera Cass, Ceremonin, Dys/Fa *** ( USA,k)
  16. Victoria Aveyard, Glassvärdet, Dys/Fa **** ( USA, k)
  17. Lee Child, Personligt, T *** ½ ( USA,m)
  18. Sharon Bolton, Daisy i kedjor, De **** ( England, k)
  19. Stephen King, Den sista vakten, T **** ( USA,m)
  20. Andy Jones, Vi två, R *** ½ ( England, m)
Månadens bästa: Enda vägen bjöd på ett starkt avsked.
Månadens fantasy: Fantastiska Marcus Olausson bjöd på en enastående fortsättning i boken Bäraren
Månadens finaste: Pingvinen Juan Salvador var en fin bekantskap.
Månadens thriller: Sista vakten som bjöd på en del motstånd men som ju längre läsningen pågick växte. Och slutet, ja jösses slutet!
Månadens fakta: Begravda i himlen var intressant läsning om annorlunda livsöden.
Månadens skräck: Ruggigt obehagliga och skrämmande Expedition Kanchenjunga.
Månadens antal: Precis som förra månaden, inte oväntat med det stora antalet böcker. Jag läser för att orka överleva. Jag läser istället för att leva just nu.  

2 kommentarer:

  1. Jösses så många böcker du hunnit med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en del men så har det varit ett extremt behov av läsning pga allt som hänt.

      Radera