fredag 23 december 2016

Yxmannen av Ray Celestine

Ray Celestine, Yxmannen

Handling:
New Orleans 1919. Den beryktade seriemördaren Yxmannen sätter skräck i staden med sina bestialiska mord. 

Kriminalinspektör Michael Talbot utreder fallet men har svårt att hitta ledtrådar. Dessutom bär han på en hemlighet, som till intet pris får komma ut. Luca DAndrea, Michaels tidigare chef, har fått i uppdrag av maffian att ta reda på vem Yxmannen är. Nittonåriga Ida jobbar som sekreterare hos en privatdetektiv, och när hon snubblar över ledtrådar som kan leda till avslöjandet av Yxmannens sanna identitet kan hon inte låta bli att på egen hand försöka utreda mysteriet. 

Yxmannen bygger på de händelser som skakade New Orleans mellan 1918 och 1919, då en seriemördare härjade i staden. De brev som förekommer i romanen är autentiska och tros ha skrivits av den verklige Yxmannen. 


Vad jag tyckte:
Jädrar vilken bra bok detta var! På bara några sidor fångar författaren mig och för mig till en skitig, ruffig och färgstark stad samtidigt som jag förs bakåt i tiden.  Och sedan är jag fast där!

Yxmannen är en skickligt skriven deckare som lyckas väl med att blanda fakta med fiktion på ett riktigt snyggt sätt. Ray Celestine skapar ett färgstarkt galleri med karaktärer som är både intresseväckande och fascinerande. Intrigen bygger Celestine upp på ett alldeles utmärkt sätt och där varje vändning får mig att vilja läsa bara ett kapitel till. Jag sugs in i berättelsen och det går rasande fort att läsa boken. Kriminalinspektören Michael med sin stora hemlighet, unga Ida som vill lyckas i en värld där kvinnor inte alltid är välkomna samt hennes unge vän som drömmer om att bli jazzmusiker. Här finns också en stark skildring av rasmotsättningar och fördomar insprängd i historien som gör en både arg och upprörd på samma gång.

Yxmannen är en deckare som verkligen sticker ut ur mängden och jag kan varmt rekommendera den.

1 kommentar: