tisdag 23 augusti 2016

En skimrande vacker bok om träd

Christel Kvant, Trädet tid

Handling:
Till dig som älskar träd

De är de största och äldsta levande varelser vi känner. Tusenåriga ekar lever mitt ibland oss, och på hemliga platser i svenska fjällen växer granar som sannolikt har varit med när inlandsisen smälte.
Med sina långa liv länkar träden både till det förflutna och till framtiden Så har de också spelat stor roll i världens religioner genom tiderna. Även i de nordiska länderna, där man under våra äldsta kyrkor kan finna resterna av heliga lundar.

Trädets tid väcker på en gång ny och urgammal insikt om trädens stora betydelse för vårt liv; för livet på jorden. Tydligast blir det på öarna: När skogarna fälls försvinner inte bara träden utan även allt det andra: buskar, blommor, svampar, fåglar, djur, vatten ... Omvänt är det också trädplanteringar som väcker hopp i fattiga och utarmade delar i världen.


Vad jag tyckte:

Trädets tid handlar om precis vad titeln säger, om träd. Dessa mäktiga träd, det största levande organismen som finns. Träd som finns runt om oss i princip överallt och vi lägger knappt märker till dom i vårt dagliga liv. Säkert har vi alla något träd ifrån barndomen som betydde något extra för oss. Träden bara finns där men utan träden skulle vi faktiskt inte kunna leva. I samban med att jag läser Christel Kvants vackra och tankfull bok så börjar jag lägga märke till träden som finns runt om mig själv. Jag kommer på mig när jag är ute med hunden att jag stannar och betraktar träden med helt nya ögon. Christel Kvant låter sin bok omfamna, precis som det står här ovanför, trädets hela historia. Dess mytiska och religiösa betydelse, träd kopplat till folklore, träd som symboler och mycket mer. Vi får bekanta oss med ett träd, som finns någonstans i de svenska fjällen (platsen hålls hemlig för att ingen med pengar ska få för sig att köpa trädet och fälla det...) en liten tall som har en 95000 år historia bakom sig! Detta och många andra häpnadsväckande saker berättar Christel Kvant om. 

Språket är lättsamt och sprängfullt av kunskap och kärlek. Samtidigt så skildrar Christel öppet om vad som sker med vår skog, här och nu. Hennes brinnande engagemang för träden skildras nära inpå och personligt. Det är svårt att säga vad detta är för bok, det är inte bara en faktabok om träd. Det är en filosofisk bok som skildrar vår tid här och nu blandat med oron för framtiden. Det är en bok om religion, myter och om livet självt. 

Samtidigt så boken otroligt vackert illustrerad av Viktor Kvant, hans illustrationer får mig att tappa andan och jag blir sittande länge bara med att betrakta dessa vackra bilder. 

Jag kan varmt rekommendera Trädets tid, läs och njut!

1 kommentar: