torsdag 11 augusti 2016

Temainlägg: Två mysiga böcker

Jag fortsätter temainläggen ett tag till, ännu har jag bara skrivit ett men det lär komma några till. Alltför att komma ikapp med alla de böcker som ännu väntar på sin tur att bli skrivna om. Förra gången var det deckare-tema men denna gången blir det mysiga böcker.

Vi börjar med att besöka ett litet bageri:
Det lilla bageriet på strandpromenaden, Jenny Colgan


Här möter vi Polly som hade allt, ett perfekt jobb, en tjusig man och en stilig lägenhet. En konkurs senare är Polly helt ensam och utan jobb. I ett försök att starta om och driven av hjärtsorg så hyr Polly en ruffig vindsvåning belägen på en liten ö utanför Cornwalls kust. En bitter hyresvärdinna, en snygg biodlare, ett litet bageri och såklart en övergiven lunnefågel är några av ingredienserna i denna söta och charmig berättelse. Det lilla bageriet.... är en lättläst och lättsmält historia med karaktärer som aldrig får något riktigt djup. De är fluffiga men det är också allt och det blir lite väl sockersött emellanåt. Visst var det en trevlig lässtund fick jag men mer än så är det inte för mig.



Vi går vidare och besöker ett räddningscentrum för hundar:
Ensamma hjärtan och hemlösa hundar, Lucy Dillon

Här har vi återigen en kvinna i fokus, Rachel som är en lyckad affärskvinna som levt i ett hemligt förhållande med en gift man i över 15 år. Sedan får hon ett oväntat arv, hennes älskade faster har gått bort och dessutom testamenterat hela sitt bohag till Rachel. I detta bohag ingår också ett räddningscentrum för hundar. Boken bjuder också på ytterligare två starka kvinnoporträtt nämligen Zoe som försöker överleva som ensamstående mamma och Natalie som längtar förtvivlat efter att bli mamma. Dessa tre kvinnor kommer mötas via hundhemmet och det blir även kärlek i denna boken. Men om den föregående mysboken var för ytlig och för sockersöt så bjuder Ensamma hjärtan....på en feel-good kryddat med en rejäl dos allvar och svärtade kanter. Karaktärerna i boken känns levande på ett helt annat sätt än i föregående bok, jag förstår mig på dessa kvinnor och män som berättar om sina liv, drömmar och förhoppningar. Att boken är fylld av charmiga, underhållande och busiga hundar gör ju inte boken sämre precis.  Jag njuter av läsningen och känner mig alldeles varm i hjärtat av den. En fin bok som även ger mig djup mitt i det mysiga, en karamell med syrlighet och sötma helt enkelt. Dessutom finns där även en bitsk humor i boken som gör läsningen ännu trevligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar