torsdag 10 april 2014

Belöningsbok!

Jag brukar ge mig själv en belöningsbok så fort jag klarat av en kurs, jag läser just nu in betygen för vidare studier. För några veckor sedan klarade jag Litteraturkursen och jag köpte då en belöningsbok som jag helt glömt bort att visa. Jag hittade den på mataffären på deras bokrea och blev så förtjust i den. Det är en bok om berömda målningar med fördjupande detaljstudier i. Jag och Kära Sambon har suttit och bläddrat och förundrats över målningarna i omgångar nu. Det är en fin bok, rejäl är den med med måtten 26 x 31 cm och vikt på ca 1.6 kg! Innehållet sträcker sig från 1100-talet fram till modern tiden. Boken ger en bra presentation av några av de största verken och vi får även lära oss om hur konsten har förändrats genom århundraden och historien.  Upplägget är som så att först kommer själva målningen på ett uppslag med en presentation av bilden, några konkreta fakta och en faktaruta kring konstnären. När man sedan vänder bladet kommer då en uppslag med detaljstudier där de zoomar in på vissa detaljer och förklarar tex symboliken i det som syns, här på detta uppslag finns även lite över teknikerna konstnären använt och annan information kring tavlan eller liknande verk.

En trevlig bok som ger en inblick i de stora verken med fina fotografier som naturligtvis inte detsamma som att se tavlan i verkligheten men för en vetgirig så ger detta en del nya kunskaper kring ett område jag själv känner att jag vet för lite om. Mysigt även att sitta med Kära Sambon och studera och prata kring tavlorna.  En lärorik bok fylld med vackra tavlor och några som man inte tycker är fullt så vackra.  Länk till förlaget Här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar