måndag 7 april 2014

Legend

Marie Lu, Legend 

Västra USA finns inte mer, numera heter det Republiken och det pågår ett ständigt krig med grannarna. June är född i en elitfamilj, hon fick toppoäng på det test alla unga går igenom. Ett test som visar vart i samhället de hör hemma. Day däremot misslyckades på sitt test och han lever nu utanför samhället, ständigt på flykt och ständigt jagad. När så Junes bror Metis mördas så är det Day som blir den misstänkte och June den som ska hitta honom. Men allt är kanske inte riktigt såsom det ser ut att vara egentligen eller?

Jodå vi har allt läst det innan, dystopi-serierna haglar tätt och jag kan inte låta bli att falla pladask för Legend. Den uppfyller alla mina krav på en riktigt bra dystopi, vi har en pojke och vi har en flicka, vi har ett samhälle styrt med militärisk precision, vi har indelningar av samhället och vi har en brytpunkt där allt vänds upp och ner, vi har såklart även kärlek med i bilden. I Legend förvaltas dessa ingredienser väl och blir till en mycket givande dystopisk skildring. Några oväntade drag skapar en känsla av något nytt  och intressanta karaktärer gör läsning mycket spännande. Här har vi dels en sympatisk person i rollen som den "onde" eller i vart fall på "fel" sida ifrån början och sedan har vi en skum typ som kanske inte är så dålig som man tror från början. Det är spännande rakt igenom och jag njuter av det, jag kanske hade önskat en del fördjupning inom vissa områden men kanske det kommer i nästa bok. För precis som sig bör så är numera en dystopi i princip alltid förpackad i tre delar, jag skulle vilja se en dystopi som står på egna ben eller är i 2 delar, 4 delar eller rent av 5 delar! Lite tacksam är jag dock för att vi faktiskt inte fick uppleva någon direkt kärlekstriangel, något som är annars något av standar i en dystopi numera. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar