tisdag 18 april 2017

Från A till Ö: A- Allvarlig

Monika på Bokföring enligt Monika lade för någon vecka sedan upp en tagg som avhandlar hela alfabetet, från A till Ö. Men hon har valt att dela upp taggen och ta en bokstav i taget. Jag tänkte att jag kunde mjukstarta mitt bloggande med att hänga med på denna lilla utmaning. Kika in Här för att se hela listan och Här för att se dagens inlägg.


A - Allvarlig. En bok du tog på allvar.
En bok som tog upp allvarliga ämnen. Du läste den för underhållning, men tog den på allvar.



Det är  rätt många böcker som jag börjar läsa för ren underhållning men som sedan visar sig vara betydligt allvarligare än jag tänkt mig.  Jag minns att Anna-Klara Mehlich barnbok Gunga åt söder och norr-Inlighetens kamp visade sig innehålla betydligt mer allvar än jag trodde. I en sagoinspirerad värld lyfter författaren upp många allvarliga ämnen som intolerans, rasism och utanförskap på ett finstämt sätt. .






2 kommentarer:

  1. Har aldrig hört talas om denna. Spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela serien är väl värd att läsas om man tycker om att läsa böcker för mellanåldern =) Men böckerna går att läsa fristående med =)

      Radera