tisdag 11 april 2017

Tematrio:Påskekrim

Nu är det snart och enligt en norsk tradetion så ska man läsa Påskekrim. Så denna veckan handlar Lyrans tematrion om just detta: "Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera bok, författare eller romanfigur"

Jag läser väldigt mycket deckare då det är en favoritgenre hos mig så att välja tre favoriter lär bli svårt. Så jag gör en egen liten egen tematrio bestående av tre teman! Hade lätt kunna göra fler men får väl ha några begränsningar! Och jag väljer de som just nu finns i mitt huvud samt utefter rena deckarböcker.

Det första temat blir äldre deckare

  1. Agatha Christie, Deckardrottningen nr 1 =) Är mycket förtjust i hennes böcker om Hercule Poirot och vill väldigt gärna läsa hennes böcker om Ms Marple 
  2. Dorothy Sayers. Helt i klass med ovannämda författare. Lord Peter Wimsey är en särgen och ytterst charmig karaktär som jag är mycket förtjust i.
  3. Sir Arthur Conan Doyle. Sherlock Holmes och Dr Watson var en av anledningarna till att fastnade för just deckargenren. Nu har jag en speciell utgåva med alla deras berättelse, en liten tegelsten på sisådär 1500 sidor! På engelska men tänkte att jag kunde läsa i den lite då och då
Moderna deckare från Skandinavien
  1. Jörgen Lier Horst. Norsk deckare av riktigt hög kvalitet och med en polis vid namn Wisting som känns både trovärdig och normal.
  2. Åsa Larsson. Älskar verkligen hennes serie om Rebecka Martinsson.
  3. Christoffer Carlsson. Hans serie böcker om Leo Junker är inte vanliga deckare utan något helt eget och ruggigt välskrivna. En ny del ska snart komma ut och jag funderar på att läsa om i alla fall bok ett igen.
Moderna deckare övriga världen
  1. Elly Griffith. En av få författare som jag faktiskt läser om ibland. Häromveckan när läslusten försvann helt då läste jag om en av de böcker jag har hemma av henne. Ruth, Nelson och Cathbad tillhör några av mina favoritkaraktärer.
  2. Reginald Hill. Radarparet Dalziel och Pascoe är ett minst sagt udda polispar och tillsammans med Wield så löser det många svåra fall på den brittiska landsbygden. Även denna serie läser jag gärna om. Deckare som är både intelligenta och intellektuella.
  3. Louise Penny. Kanadensisk deckare som jag kastar mig över så fort det kommer en ny del. Mysdeckare i den lilla staden Three Pines med polisen Armand Gamache i spetsen.

Bubblare skulle tex  kunna vara Sharon Bolton, Dennis Lehane, Peter Lewis, Jussi Adler Olsen samt Belinda Bauer.

26 kommentarer:

  1. Tack för tips på påskekrim :)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst en enda bok av Elly Griffith, men ser ju i bokbloggar att hon verkar vara en favorit. Jag skall kanske ge henne en chans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elly Griffiths är perfekt om man inte riktigt är förtjust i deckare då de mer är mysdeckare ofta med inslag av historiska händelser och anknytningar. Dessutom en del torr brittisk humor också =) Och fantastiska miljöer! Ruth är en av mina absoluta favoritkaraktärer någonsin =) Tycker nog du ska ge henne en chans, börja då med Flickan under jorden för detta är en serie som man bör läsa i rätt ordning.

      Radera
  3. Ett helt smörgåsbord! Smaskens! :)

    SvaraRadera
  4. Länge sen jag läste någon av böckerna med Lord Peter Wimsey...kanske dags att återknyta bekantskapet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där Harriet Vane är med tål att läsas om tycker jag :)

      Radera
  5. Agatha Christie och Dorothy Sayers är gamla favoriter. Också väldigt förtjust i Åsa Larsson, Elly Griffiths och Reginald Hill. Det finns så många bra deckarförfattare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det det! Nästan för många :)

      Radera
  6. Visst var det svårt att bara välja tre? Fiffigt sätt att komma runt det :) Jag har faktiskt läst alla utom Jørn Lier Horst, men han finns i hyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) ibland får man tänja lite på gränserna ju :) Jörn Lier Horst kan jag starkt rekommendera+

      Radera
  7. Men det var hela nio stycken hehe,

    SvaraRadera
  8. Det var många bra tips här och jag håller med dig om flera stycken. Jag blir allt mer förtjust i deckare från förr. Både sådana som skrevs då eller nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Historiska deckare, både skrivna nu och då, brukar vara väldigt trevliga att läsa.

      Radera
  9. Inte alltid så lätt att begränsa sig. :)
    Dorothy Sayers skulle vara spännande att återupptäcka, läst någon enstaka för evigheter sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är ju inte det! =) Sayers skriver väldigt bra så jag kan varmt rekommendera dig att återuppta läsningen =)

      Radera
  10. smart lösning! och väl valda författare. har läst alla utom Christoffer Carlsson som jag väntar mig mycket av

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack =) Christoffer Carlssons deckare är verkligen något utöver det vanliga =)

      Radera
  11. Tack för bra tips. Några av författarna har man så klart läst.

    SvaraRadera