fredag 28 april 2017

Midnattsrosen av Lucinda Riley

Lucinda Riley, Midnattsrosen 
Översättare: Johanna Svartström

Handling:
Historiska romanen Midnattsrosen tar oss från glittrande palats i Indien till anrika herrgårdar i England, från 1911 till nutid.


Elvaåriga Anahita, från en förnäm men fattig indisk familj, inleder en livslång vänskap med den viljestarka och bortskämda prinsessan Indira. Anahita följer med Indira till England som hennes ledsagerska just innan första världskriget bryter ut. I England träffar hon Donald Astbury, motvillig arvinge till den avsides belägna herrgården Astbury, och hans intrigerande mor.


Nittio år senare möter vi den unga amerikanska filmstjärnan Rebecca Bradley. Hon har världen för sina fötter, men när hennes turbulenta förhållande med den lika välkände pojkvännen tar en oväntad vändning blir hon lättad när hon inser att hennes kommande filmroll där hon spelar debutant på 20-talet för henne långt från offentlighetens ljus till ett avlägset hörn av den engelska landsbygden. Strax efter att filmproduktionen startat på det nu förfallna Astbury Hall dyker Ari Malik, Anahitas barnbarn, oväntat upp, sökande efter svar från sin familjs förflutna. Han och Rebecca börjar tillsammans avslöja de hemligheter som hemsökt släkten… 


Vad jag tyckte:
Midnattsrosen innehåller alla de element som jag älskar att läsa om när jag behöver en riktigt dos verklighetsflykt. Vi har en engelsk herrgård, stadd i lätt förfall, vi har flera olika spår, både i nutiden och dåtiden, vi har förbjuden kärlek, mörka hemligheter och fruktansvärda tragedier. I Midnattsrosen så får också en ytterst förtjusande mix av det furstliga hovlivet i Indien och den engelska aristokratin i början av 1900-talet.  Även de moderna delarna blandar England och Indien i en väldigt trevlig blandning. Jag är också riktigt förtjust i att just de historiska bitarna känns så noga genomarbetade och högst trovärdiga att det även känns som att jag får lära mig något under läsningens gång. Författaren själv säger i sitt efterord att detta är en fiktiv roman placerad i en historisk kontext. Dessutom finns där en lista med källmaterial som författaren använt sig av för att skapa en trovärdig och autentisk historisk miljö. Mycket trevligt!

Jag älskar romaner som denna som delar sig i flera spår med olika berättarröster. Dessutom så gör Lucina Riley som så att de historiska kapitlen som berättas av Anni, en ung indisk flicka sker i långa textsjok som utspelar sig under en längre tid. Medan de nutida berättas av dels Rebecka men också Annis barnbarns barn Ali återges i kortare kapitel och utspelas under en relativ kort tid, ett par dagar. Detta ger variation i läsningen och skapar ett mycket trevligt läsflyt. Författaren har också varit noga med att visa på vem som berättar och när det sker. De tre olika berättarrösten skiljer sig dock åt så även utan hänvisningar hade jag nog kunnat förstå vem som var berättaren och vilket år det var.

Midnattsrosen är en episk kärlekssaga som väcker känslor och som berör mig. Jag sveps in i en värld om först är väldigt okänd för mig. Palatsen i Indien, furstelivet och de kulturella skillnaderna berättas på ett sätt som känns väldigt levande. Jag befinner mig där och då, insvept i främmande dofter och språk. Betraktandes alla detaljer och skildringar av människor. Det vibrerar av liv och jag kan inte annat än älska det! Även de nutida delarna är välskrivna och fulla av liv, jag älskar verkligen skildringen av den förfallna herrgården, Rebeckas svårigheter och Alis försök att hitta sin plats i en värld som delvis är kvar i det gamla samtidigt som den också vill ta plats i den nya moderna världen. Dessutom bjuder författaren på en minst sagt oväntad twist framemot slutet på boken och hon är fått till ett alldeles perfekt slut. Det är inte "och så levde de lyckliga i alla dagar-slut" utan mer "och så levde de nästan lyckliga i alla sina dagar-slut". Underbart är det i alla fall!

Midnattsrosen bjuder på ljuvlig läsning och om du kan hålla dig så länge så tror jag den skulle passa utmärkt i solstolen på sommarsemestern!

Betyg: 5/5
Boken kommer från: Rec-ex från Bazar förlag, tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Boklysten, Bina`s Books

4 kommentarer:

  1. Skriver upp den här, det låter inte helt som min typ av bok, men du säljer in den bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Tack! Vad roligt att jag fick till min rec så bra!

      Radera
  2. okänd bok för mig. låter intressant och som den kunde bli film

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror med rätt skådespelare och regissör skulle denna nog blev en helt underbar film =)

      Radera