onsdag 2 juli 2014

Att tappa viljan att läsa

Min vilja till att läsa har tappats bort och jag har då även fått en känsla av en förlorad läsglädje. De senaste två veckorna har viljan att faktiskt sätta mig ned för att läsa en bok försvunnit, jag läser på kvällen innan jag ska sova men det känns så halvhjärtat. Jag har mängder av fina böcker hemma, högarna är lika frestande som alltid annars och biblioteket fyller upp med massa läsbara böcker. Men viljan att läsa saknas, den där riktiga läsviljan har försvunnit någonstans bland vardagsmåsten, olyckor, sjukdomar och studiekrav.

Så jag har en efterlysning att göra här: Om någon sett min läsvilja så snälla kontakta mig omedelbart, jag saknar faktiskt det lilla yrvädret.  Min läsvilja är en söt liten rackare fylld av intensiva känslor ifrån glädje, via sorg, ilska, vrede, lycka och allt däremellan och hen kan faktiskt vara rätt hyperaktiv emellanåt. Hen kastar gärna sig mellan böckerna, hen åker även gärna slalom mellan olika böcker bara för att det är så fruktansvärt spännande i den där boken medans den där andra är så innerligt fin och den där tredje är så himla intressant. Hen är även en rackare på att inbilla sig att ägaren till själva läsviljan har ofantliga eoner av tid över till läsning så hen peppar alltid på ägaren med klämkäcka utrop om alla de underbar böcker som väntar därute och som ägaren måste läsa omedelbart. Läsviljan kan vara rätt envis när hen sätter den sidan till, pockar på och kacklar förtvivlat när ägaren börjar förvirra sig bort och fastnar i dumma tv-serie eller dataspel eller liknande trams. Min läsvilja tror jag är en regnbågsfärgad liten tott, sprakande av energi och lycka som hela tiden vill hitta något nytt men som även trivs med att emellanåt få sjunka ner i en finstämd historia och få njuta i små små mumsbitar.Min söta lilla läsvilja är även en baddare på att skapa riktigt härlig läsglädje åt sin ägare.

Har någon sett hen? Snälla hör av er till mig, som sagt så saknar jag hen väldigt mycket och jag lovar att jag ska försöka sköta om hen på ett mycket bättre sett hädanefter. Jag ska inte tramsa med massa tv-serier eller dataspel. Högarna med böckerna är välfyllda med massa god "mat" åt det lilla livet och jag har en läslista lång som en hel arm med ännu mer "mat" åt hen. Jag lovar att tillgodose hens alla behov av läsbart material och jag ska även klappa om hen lite extra om hen bara ser till att komma hem snart igen.

4 kommentarer:

  1. Tyvärr har jag inte sett till din läslust, men ibland blir det ju sådär. Det brukar vara övergående och inget att tänka så mycket på. Bättre då att göra annat och vänta på att läslusten återvänder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du har nog helt rätt i det du säger, ibland behöver man vila ifrån läsningen med. Hen hade visst åkt på semester! Se nästa kommentar!

      Radera
  2. Det har varit ett intensivt år för både dig och sambon. Tror att jag glömde säga att den åkte på semester till Hawaii och kommer åter om två veckor, med massar energi, allt för att du skall få vila och upptäcka nya saker:) lovar att höra av mig om den lämnar ett meddelande:) ses imorgon:) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära syster! Vad härligt att hen fick åka på semester och till Hawaii dessutom, det var mycket omtänksamt av dig! Den behövde nog semestern och jag behövde nog med semester, så bra att du tänkte på oss båda =)

      Radera