fredag 11 juli 2014

Marknadsbesök med trevliga fynd

Igår var jag och delar av kära familjen på Hästveda marknad, liksom väldigt många andra människor! Sol och väldigt varmt men på det hela taget en härlig dag som dessutom avslutades med en fin picknick vid Luhrsjön!  Jag gjorde faktiskt några bokliga fynd som jag blir väldigt glad över, dels så hittade jag en bok av Stephen King som jag länge letat efter. En bok jag vid första läsningen fick låna av en kär granne för många år sedan ( Hej Eva!), en tid därefter införskaffade jag en egen bok som dock fick fötter och försvann.  Boken i sig är Drakens ögon, den enda renodlade fantasyboken skriven för barn/unga som King gett ut. Och igår hittade jag då äntligen den igen, för 40 kr fick jag en fin inbunden bok som dessutom är illustrerad! Mycket härligt!

Därefter gjorde jag ytterligare två fynd, där den ena boken finns omskriven i Mattias Boströms förträffliga bok om Sherlock Holmes och som gjorde mig riktigt nyfiken, nämligen en bok som kretsar kring Holmes såklart men som är skriven av Arthur Conan Doyles son Adrian och John Dickson Carr! Historierna i sig verkar vara uppbyggda kring små detaljer som nämns i faderns noveller om Holmes, låt säga att Holmes gör en referens till Watson typ såhär: " Detta fall påminner allt kära Watson om det där fallet med de försvunna rubinerna", (mitt egna påhittade citat)  det där fallet med rubinerna skrev då Adrian och Carr en egen historia kring. Mycket intressant verkar detta vara och denna bok kommer leda fram till ett slags projekt i höst tänkte jag, mer om det vid senare tillfälle!

Den sista boken är Fader Browns hemligheter av G.K Chesterson, en deckarsamling som är ungefär som Holmes, utgiven på 1920-talet. Fader Brown eller rättare sagt hans författare är ett sådant där namn som dyker upp emellanåt när man (jag) läser böcker som berättar om deckare och olika deckarförfattare genom åren. Så det var kul att snubbla över honom och äntligen få se vem den där Fader Brown är egentligen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar