fredag 21 oktober 2016

New York Times By the book-Tag


Nu har det varit tyst här inne ett tag men jag känner att det är dags att ta tag i bloggen igen.  Bli mer aktiv igen, både i skrivandet och i att kommenterar hos andra, bli lite mer engagerad. Jag börjar lite lätt med en enkät som jag hittade hos Bokföring enligt Monika.

1. What book is on your nightstand now?
Det är Serahema Sapatorium 1:2- Bäraren av Marcus Olausson, en bok jag verkligen längtat efter.

2. What was the last truly great book that you read?
Truly great? Vad menar de här egentligen? Jag kör på att de efterfrågar en verkligen bra bok och då måste jag säga Enda vägen av Anna Jakobsson Lund.

3. If you could meet any writer – dead or alive – who would it be? And what would you want to know?
Åh herre gud! Det finns så många, både levande och döda som jag gärna träffat i verkligheten. Men om vi tar två stycken som dyker upp i huvudet sådär spontant. Så får det bli Mary Shelley ( beroende på att jag ser tv-serien Penny Dreadful) och henne hade jag gärna pratat feminism med och skräck. Den andra som är Stephen King, skräck även här men i annan form. Jag skulle vilja veta hur det fungerar att både far och son skriver skräck, pratar de med varandra om idéer eller inte?

4. What books might we be surprised to find on your shelves?
Möjligen skulle det vara de riktigt gamla böckerna jag har i hyllan, inte så mycket för innehållet som för att de skildrar en annan tid. Jag har en riktigt gammal psalm-bok, 1890 är den ifrån, som är fullklottrad med anteckningar och liknande, troligen skrivna av dess tidigare ägare. Verkar vara skrivet att samma person med.

5. How do you organize your personal library?
Alfabetisk ordning, serie av samma författare tillsammans och övriga efter efternamnet. Inbundna för sig och pocket för sig ( I pocket hyllan råder ordnat kaos..) Indelat även efter genre så vi har romanhyllan som är blandat med tonår/barnböcker ( pga platsbrist), sedan har vi deckare/thriller för sig, skräck för sig, fantasy för sig och dystopier för sig. Faktaböckerna bor i en egen hylla, ordnat kaos även här samt att skräckmästaren Stephen King har ett helt hyllplan för sig själv! De olästa böckerna, rec-ex och låneböcker bor i en egen bokhylla.

6. What book have you always meant to read and haven’t gotten around to yet? Anything you feel embarrased never to have read?
Jag har två serier hemma som jag verkligen vill läsa då de känns nästan på lite "obligatoriska" och det är Villiam Mobergs Utvandrar-sviten och Per-Anders Fogelströms Stad-serie. Men skäms gör jag inte, jag läser när jag vill läsa. Det kommer en tid även för dessa böcker. 

7. Disappointing, overrated, just not good: what book did you feel you were supposed to like but didn’t? Do you remember the last book you put down without finishing?
Det har funnit en del sådan böcker men jag kan faktiskt inte komma på en enda. Eller jo den där "biografin" om Robin Williams, boken heter När skratten tystnar och är skriven av Emily Herbert. Den står av okända skäl fortfarande i min bokhylla och det var den jag såg först. Jag ville så gärna få läsa något fint, något stark och bra skrivet av geniet Robin Williams. Men så får jag en hög med bull-shit istället....


 Jag lägger ibland undan böcker som jag börjat läsa, ofta beror det inte på att boken är dålig utan på att jag inte är på rätt humör för just den boken. Jag är också rätt duktig på att om boken jag läser inte är så bra som jag trodde eller jag rent av tycker den är riktigt dålig, då ger jag den ca 50-100 sidor och blir det inte bättre så slutar jag läsa. Lånar mycket böcker så det kostar mig inget att lämna tillbaka boken oläst!

8. What kinds of stories are you drawn to? Any you stay clear of?
Skräck, thriller, deckare, dystopier blandat med en hel del fantasy, en nypa Science fiction. Balanserat med en del feel-good och vanliga romaner. Så ser min läsning ut, emellanåt slinker det även ner en klassiker av något slag.  Jag läser inte gärna BOATS, kändismemoarer eller liknande, även ren romance undviker jag.

9. If you could require the president to read one book, what would it be?
Om vi pratar om svenska statsministern så borde det vara Charlotta von Zweigbergks bok Fattigfällan, jag har ännu inte läst hela boken för det är för tungt att läsa den just nu. Men det är brännande aktuellt och en bok som kanske skulle få regeringen att få upp ögonen på ett stort samhällsproblem.

10. What do you plan to read next?
Det blir den bok som ligger på sängbordet! 

6 kommentarer:

  1. Ordnat kaos ja, det känner jag igen :)

    SvaraRadera
  2. Jag har också velat läsa Utvandrar-sviten länge, och tog tag i det nu i höst. Jag kan säga att det helt klart är värt det. Har bara sista boken kvar nu och jag har blivit så berörd av Karl Oskars och Kristinas öden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag plockade faktiskt fram första delen och la i läshögen, så snart kommer jag börja på den =)

      Radera
  3. Åh jag vill också träffa Mary Shelley :) <3 Frankenstein är en av mina favoritböcker :)
    Åh vad spännande det låter med en fullklottrad psalm bok. Skulle vilja bläddra i den. Gamla böcker är vackra och spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla böcker är verkligen vackra, jag har en del lite annorlunda här hemma som en lärbok för folkskolan ifrån 1900-talets början. Böcker som bär på en historia kan vara riktigt intressant, många av dessa har jag även ärvt ifrån släktingar så det blir ju extra intressant. Även om de inte alltid är läsvärda =)

      Radera