tisdag 6 december 2016

Mindfulness för losers av Christoffer Holst

Christoffer Holst, Mindfulness för losers 
Rec-ex ifrån Bokfabriken, Tusen tack!

Handling:
Du kan ta tjejen ur Heta nätter, men du kan inte ta Heta nätter ur tjejen. 

Pamela Perssons liv är inte precis perfekt. Hon är 27 år och bor fortfarande hemma i källaren hos sina föräldrar i den jämtländska byn Solvik. Jobbet på frisörsalongen Hot Clip ger varken nog med pengar eller stimulans och alla människor i byn, inklusive hennes gamla tjejkompisar, ser ner på henne efter hennes medverkan i dokusåpan Heta nätter

När Pamelas största intresse i livet, den amerikanska skådisen Wade Crust, är på väg till Stockholm för en filminspelning ser Pamela sin stora chans. Hon måste fly från allt som är mörkt i Jämtlands skogar till allt som glimrar i storstaden. 

I Stockholm träffar Pamela den mopedåkande muskelbyggaren Sebbe och den nästan diplomerade mindfulnesscoachen Gloria. Samtidigt som det amerikanska stjärnbesöket närmar sig kryper allt hon lämnat i Solvik tätt inpå. Och frågan är vad Pamela egentligen letar efter? 


Vad jag tyckte:
Jag älskade verkligen Christoffer Holst första bok, Mitt hjärta går på och tänker ännu på Pontus och Chavve. Så det var lite nervöst att börja läsa hans andra bok men jag oroade mig i onödan. För det visar sig att Holst verkligen har förmågan och skickligheten att berätta så bok två blir en lika fin upplevelse som bok ett. Dock så når inte Mindfulness för losers upp till samma nivå som Mitt hjärta går på, i den boken fanns en normbrytande hjärtskärande vacker kärlekshistoria som var både speciell och egen. Mindfulness för losers känns lite mer vanlig på något sätt men dock inte på ett dåligt sätt. Det är mysig läsning och jag gillar det.

Mindfulness för losers är en charmig och komisk feel-good komedi med stänk av både cynism och allvar. Pamela är en spännande karaktär som känns både äkta och levande i hennes sökande efter meningen med livet.  Gloria är också en karaktär som jag fäster mig vid, hennes intensiva jakt på mindfulness när hon innerst inne är väldigt vilsen och liten. Sebbe är ytterligare en finstämd karaktär. Just karaktärsbygget är en av Christoffer Holst starka sida, han kan verkligen skapa äkta och levande karaktärer där även dialogerna fungerar på ett trovärdigt sätt.  Dock så upplever jag att själva handlingen är lite tunnare än i Holst förra bok. Slutet kommer lite väl hastigt och det känns lite snörpligt på något vis.

Men på det stora hela är Mindfulness för losers ett litet lyckopiller som passar utmärkt att läsa för att motverka vintermörker och kyla. Gärna tillsammans med något gott att dricka och en bit choklad =)

4 kommentarer:

  1. Okej verkar var en bok för mamma. Tummen upp. Särskilt om bör äta choklad och dricka något gott till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan få låna den =) Kan passa bra i vintermörkret =)

      Radera
  2. Ska nog läsas under julledigheten. Har inte riktigt vågat mig på den här än ( älskade ju Mitt hjärta går på ), men snart så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var med orolig med tanke på hur fantastiskt fin hans första bok var. Måhända nådde inte denna upp till samma nivå men helt klart härlig läsning.

      Radera