torsdag 1 december 2016

Daisy i kedjor av Sharon Bolton

Sharon Bolton, Daisy i kedjor

Handling:
Berömda mördare har fanklubbar.

Hamish Wolfe är inte annorlunda. Han kommer att sitta inspärrad resten av livet för att ha kidnappat och mördat tre kvinnor - och får mängder av beundrarbrev varje dag. Han är snygg, karismatisk och har en stor övertalningsförmåga. Hans beundrare är säkra på att han är oskyldig. Och på att han är deras drömmars man.

Vem skulle gå med i en sådan fanklubb?

Maggie Rose är advokat och bästsäljande true crime-författare, lika tillbakadragen som hon är framgångsrik. Hon tar bara de fall hon vet att hon kommer vinna. Hamish vill ha Rose som sin advokat. Han vill att hon ska förändra hans öde. Hon är övertygad om att hon är immun mot den charm som den här sortens man kan besitta.

Men kanske är Hamish Wolfe annorlunda


Vad jag tyckte:
Sharon Bolton tillhör en av mina favoritförfattare och jag kastar mig efter varje ny bok. För hon lyckas varje gång att skapa något helt oväntat och oförutsägbart. Daisy i kedjor är en sådan bok, där jag under lång tid var helt säker på att visste precis vad som hänt och vad som skulle hända. Men framemot mitten börjar jag sakta inse att något inte stämmer och jag kommer på mig själv att tänka "Vänta nu lite, detta stämmer ju inte alls. Vad är det som händer egentligen?".

Sharon Bolton skapar skicklig sammansatta intriger med en spänning som bara växer och växer, hon adderar intressanta och levande karaktärer och kryddar med intelligenta och trovärdiga dialoger. Daisy i kedjor är en psykologisk thriller där samspelet mellan människorna står i centrum. Där själva sanningen står på spel och där leken mellan människor visar sig gå alltför långt bortom gränserna. Sakta så drivs historien framåt och med små glimtar ifrån mejl, tidningsartiklar och rapporter så skalas lager efter lager bort.  Bolton är som sagt ypperligt skicklig på att skapa spännande thrillers med högt driv. Daisy i kedjorna är en mycket tilltalande bok som jag fann väldigt spännande och underhållande.  Måhända så finner jag tidigare böcker något mer tilltalande på grund av avsaknaden av de utomordentligt välgjorda miljöskildringarna som fanns i dessa tidigare böcker inte finns så mycket i denna. Fokuset ligger starkt på det inre hos karaktärerna och det yttre får stryka lite på väl mycket på foten känner jag. Dessutom så har jag svårt att förstå mig på Maggies drivkrafter, jag saknar ett tydligare motiv helt enkelt.  Men väl värd att läsa är Daisy i kedjor.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte också det var lite magert med motivet, om man kan säga så :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, till viss del så förstod jag motivet men samtidigt inte. =)

      Radera