tisdag 6 december 2016

Tematrio: Fåglar och Flygfän

Jag missade förra veckans tematrio men hugger tag i veckans istället. Denna vecka vill Lyrans noblesser vetaBerätta om tre böcker vars titel innehåller referenser till en fågel eller en flygande insekt!


  1. Änglafall av Susann Ee, möjligen en aningen långsökt titel men eftersom jag läste ut del två igår i serien så kände jag att jag ville ta med den. Änglafall är första boken en superbra dystopi-serie. En serie som handlar om änglar, här har vi själva flygfäet då! Men det är inte söta bokmärkesänglar om jag säger så! (länken går till min recension, själva Änglafall göms i mitten av inlägget)
  2. Pingvinlektioner av Tom Mitchell. En charmig och hjärtevärmande berättelse om pingvinen Juan Salvador. Kan varmt rekommendera denna söta och fina lilla berättelse om en annorlunda vänskap.
  3. Stormvinge av Oskar Källner. Ja, jag vet, ännu en relativt långsökt titel. Jag hade en massa fina titlar med fåglar i sig men kände för att flytta gränserna lite för det där med flygfän. Här finns i alla fall vingar med i själva titeln, det som verkligen behövs för att just kunna flyga! Stormvinge är en som Svarta hingsten fast med vingar och så utspelar sig det hela på en främmande planet! En magisk bok som jag tokälskade.

12 kommentarer:

  1. Känner inte till någon av böckerna i din trio!

    SvaraRadera
  2. Änglafall verkar spännande. Tips på bra dystopi-serier är toppen. Tack! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag kan varmt rekommendera Änglafall, en annorlunda dystopi med skön mörk humor =)

      Radera
  3. Svar
    1. Jag kan varmt rekommenderad dom alla =)

      Radera
  4. Här var det tre böcker som jag inte kände till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag kan varmt rekommendera dom alla =)

      Radera
  5. Änglafall gillade jag med, får väl hoppas att Lyran kommer med en trio om flygande övarnaturliga varelser så jag får en chans till att skriva ner den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Vi får hoppas på det, jag har nog några fler övernaturliga flygande väsen kvar =)

      Radera
  6. Fyndig trio :) Pingvinlektioner vill jag verkligen läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack =) Det är en fin och charmig bok som jag varmt kan rekommendera.

      Radera