torsdag 15 maj 2014

En eftersläntrare

Peter Bergting, Demonprinsessan 




Jag har några böcker ifrån tidigt i år som jag ännu inte skrivit om, jag ska göra ett försök att skriva ikapp de nu så jag inte behöver fundera över dom något mer. Först ut är då Peter Bergtings bok Demonprinsessan. Detta är bok nr 2 i serien "Legenden om Morwhayle". I denna bok fortsätter då syskonen Artieloch Maldas kamp mot de onda. Det jag verkligen gillar är att tex Malda inte alltid kör med rent spel själv, hon har en ond åder i sig.  Det är fartfyllt och mycket spännande läsning.  Samma humor som lyfte läsningen i bok nr 1 finns även med här, dock är boken i sig något mörkare denna gången och det händer mer otäcka saker här än i förra boken.  Jag är fortfarande förtjust i de vackra blyertsteckningarna som finns med i böckerna, de ger ytterligare ett djup åt själva historien.  En annan sak som bidrar till att göra Bertings bok till något extra bra är hur han leker med kända fantasyelement och förvrider dem lätt, ständiga blinkningar åt alla möjliga håll. Jag är även extra förtjust i drakarna som är med, Gorgobest (om mitt minne inte sviker mig helt?) men framförallt Briar, han är en slags hundvarelse bargest som råkat bli lite varulv också. =)

Nu jag skriver om boken så känner jag ett riktigt sug efter del 3 faktiskt, av någon anledning så har den försvunnit bort under våren.  Att få läsa välskriven, svensk fantasy är aldrig fel så del 3 åker upp på listan över böcker som bör läsas ganska så snart.

Sen ser jag något som gör mig riktigt nyfiken på Semic förlag där Peter Bergtings böcker utkommer, det ska komma en ny serie som utspelar sig i Morwhayle men med nya karaktärer? Läs mer här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar