fredag 16 maj 2014

Bok-jerkan 16-19 maj

Nu var det visst fredag igen, veckan har gått otroligt fort och det är återigen dags att jerka lite. Denna vecka vill Annika veta:

För dig som läser e-böcker: brukar du köpa en fysisk bok av en e-bok som du har gillat?
För dig som inte läser e-böcker: kan du ge exempel på en bok som du t.ex. lånat på biblioteket, gillat och sedan köpt ett eget ex. av?

Första delen kan jag hoppa över, jag läser inte e-böcker. 

Men andra delen är en intressant fråga då jag är väldigt aktiv på biblioteket och lånar flitigt. Jag och Kära Sambon brukar varje fredag bege oss dit för en stunds rundvandring.  Nu var det dock länge sedan jag lånade en bok och sedan köpte den för att ha hemma i min egen hylla. Mycket för att plånboken inte accepterat sådan utsvävningar. Jag har dock några som jag håller ett öga på och köper på mig när jag har råd, bokrean är ett sådant tillfälle som jag brukar spana efter sådan böcker.

Just nu är det framförallt Kleptomania av Kristina Hård som kommer köpas in för att få lov att bo här i min egen hylla.  Några andra längtansböcker som jag har lånat och läst men som jag vill ha i min egen hylla är alla böcker av Anders Björklid och Peter Bergtings serie om Morwhayle.  Jag läser just nu en lånad faktabok som jag gärna skulle velat ha hemma i bokhyllan, nämligen "Usla, elända och arma. Samhällets utsatta under 700 år". 

17 kommentarer:

  1. Vad mysigt det låter att ni går till biblioteket varje fredag tillsammans!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack =) Är skönt att göra något tillsammans, att bryta vardagen och ha lite kvalitetstid även under vardagen =)

      Radera
  2. Det blir ju dyrt om man är bokberoende, och ska man köpa en bok blir det kanske i första hand en man inte har läst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är sant. Jag är nog lite så med. I första hand oläst men gärna någon favorit som redan är läst med =)

      Radera
  3. Vad mysigt med biblioteksdejt :) Försöker komma in i att låna på biblioteket lite mer igen, både för plånbokens och platsens skull. Men vissa är definitivt värda en plats i hemmet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack =) Ja det är mysigt, att ta sig tid att "dejta" lite även efter 5 år är bra. Vissa böcker förtjänar definitivt en plats i det egna hemmet =)

      Radera
  4. Alla böcker jag lånat och läst, som jag sen vill ha, brukar jag skriva upp på en liten lista! Perfekt att önska sig en bok om man nu inte kommer på vad man önskar sig någon gång! ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart tips där! Det ska jag se till att göra, säkra kort för den som vågar köpa en bok åt en bokberoende!

      Radera
  5. Svar
    1. tack =) Ja det är mysigt med vår lilla tradition. Tiden varierar ibland när vardagen krockar men ett besök i veckan blir det alltid. Just nu är det fredagar som är vikta åt det.

      Radera
  6. Va kul att dela sådant med någon, har ingen att gå till bibblan med, snyft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är riktigt fint att dela det med någon. Men vad tråkigt att du inte har någon att gå med. Du får ha en biblioteksdejt med dig själv, det kan också vara fint =

      Radera
  7. Jag har bara läst en enda e-bok i mitt liv och jag tror att det kommer att dröja till nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har med läst en halv e-bok en gång. Och blir nog inte mer än så faktiskt. Det passade inte mig alls.

      Radera
  8. Jag har, skämmigt nog, inte varit på mitt lokala bibliotek ännu, men har tänkt pallra mig dit den här veckan för att rösta. Kanske blir det fler besök sedan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog mig en vecka när vi flyttade i höstas sedan hade jag ordnat nytt lånekort =) Men jag läser så otroligt mycket att jag hade haft stora problem utan bibblan faktiskt =) Hoppas ditt lokalbibliotek visar sig vara en fullträff. =)

      Radera
  9. Jag är oekonomisk på alla sätt när det gäller böcker. Jag läser inte e-böcker och jag lånar inte på bibblan...

    SvaraRadera