tisdag 25 augusti 2015

Kulturkollos tisdagsutmaning: Ny i klassen

Kulturkollo har startat upp sina temaveckor igen efter sommaren och jag tänkte faktiskt försöka vara med på deras tisdagsutmaningar nu under hösten. Ett bra sätt att variera bloggens innehåll med och samtidigt ett bra sätt att få möjlighet att fundera över spännande frågor.

Veckans tema på kulturkollo är Skolstart. Carolina säger såhär: "Att komma som ny i en klass. Det kan ju vara så att alla är nya i klassen, som vid gymnasiestarten eller så, och då är det lika för alla, nystart och spännande. Men för den som ensam kommer ny till en klass där alla andra redan känner varandra? Jobbigt. Eller kul? Eller något att älska? Eller helt oöverkomligt läskigt…??"  Veckans tisdagsutmaning är att berätta om:

En bok och/eller en film som handlar om att vara ny i klassen

Jag kommer direkt att tänka på Rainbow Rowells fantastiska bok Fangirl som handlar om tvillingsystrarna Cath och Wren som ska börja på college. En svår tid och en skrämmande upplevelse.  Här kan ni läsa om vad jag tyckte om den.
Sedan jag även tipsa om Curtis Sittenfield smått fantastiska bok I en klass för sig. Här handlar det om Lee Fiora som kommer från en liten småstad i mellanvästern men som börjar på en tjusig internatskola på östkusten. En fantastisk bok som jag läste före bloggens tid. 


8 kommentarer:

  1. Har ju hört talas om den där Fangirl. Ganska mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Och jag kan varmt rekommendera den!

      Radera
  2. Fangirl tänkte jag också på! Ny klass, ny skola, nytt liv... och en himla bra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Men visst är det en riktigt bra bok! Rowell är en riktigt favorit hos mig =)

      Radera
  3. Känner inte till de böckerna. I en klass för sig låter ju bra. Är det en ungdomsbok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den är utgiven som vuxenbok faktiskt. Kan varmt rekommendera den! Och även Fan-girl om man gillar böcker för unga vuxna.

      Radera
  4. Två himla bra böcker du valt :)

    SvaraRadera