torsdag 20 april 2017

Det växte ett träd i Brooklyn av Betty Smith

Betty Smith, Det växte ett träd i Brooklyn  
Översättare: Eva Alexanderson

Handling:
Ett klassiskt litterärt verk som fångar en unik tid och plats lika väl som universella fenomen och levnadsvillkor. 

Francie växer upp i Williamsburg tillsammans med en charmig, men alkoholiserad pappa. Året är 1912. Hennes familj är fattig och vardagens hårda omständigheter överträffar ofta moderna problem. Men Francie är en drömmare som ser ett liv bortom fattigkvarteren, och den svåra uppväxten ger henne en erfarenheter mer värdefulla än all tänkbar materiell standard. Beväpnad med en outsinlig vetgirighet ger hon sig ut för att erövra livet. 

Vad jag tyckte:
Det växte ett träd i Brooklyn är en uppväxtskildring sedd genom en ung flickas ögon. Berättelsen är delvis självbiografisk där författarens egna personliga erfarenheter bidrar med att skapa en äkta och autentisk känsla. Berättelsen inleds med att skildra den fattiga och hårda vardagen för Francie och hennes familj draperat i ett rosa skimmer. Här finns barnets oskuldsfullhet ständigt närvarande och där Francie ser på världen med en barns oskyldiga ögonen. I mitten av boken så börjar det rosa skimret falna alltmedan Francie växer upp till en ung kvinna. Den vuxna världen börjar tränga sig på med sin gråhet och fulhet.

Språket är enkelt på ett väldigt bra sätt, vardagligt men med mjuka undertoner. Där Betty Smith låter oss inte bara få läsa berättelsen utan med sin skicklighet i att måla fram miljöerna, dofterna, rösterna och atmosfären så tar hon oss med till denna fattiga delen av Brooklyn. Jag befinner mig där tillsammans med Francie, betraktande de gamla med sina utslitna tänder och ensamhet, jag lyssnar på positivhalaren med sin lilla apa, jag följer med Francie för att köpa gammal och trasig bröd som ska mäta hela familjen i en vecka.  De vuxnas närvaro finns där hela tiden och den karga kärleken som finns där lyser som ett ljus i den vardag som stundtals är riktigt mörk. Det växte.... är kvinnornas berättelse även om männen finns där i bakgrunden. Men kvinnorna står i fokus och jag fascineras över deras mod och styrka.

Det växte.. är en skimrande vacker berättelse som berör mig starkt och jag längtar verkligen efter att få fortsätta läsa nästa del.  Boken som sådan kom ut redan för 60 år sedan men den håller än idag i denna fina nya utgåva. Berättelsen rymmer så många allmänmänskliga frågor och känslor att det de 60 åren som sådana inte spelar någon roll. Kärlek, grymhet, fattigdom, längtan efter något större och något bättre, är känslor och tankar vi alla kan känna igen oss i. Francies kärlek till böcker är också det något som bidrar till denna fantastiska berättelse. Om hur hennes mormor ger hennes mor Katie ett råd, läs en sida ur Bibeln och en sida ur Shakespeares samlade verk för barnen varje kväll. Ge flickan en bildning så att hon kommer vidare, bort ifrån fattigdomen och svälten.

Det växte ett träd i Brooklyn är en magisk vacker berättelse som jag varmt kan rekommendera.


Betyg: 4+/5
Boken kommer från: Rec-ex från Bookmark förlag, tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Fru E:s böcker,  Boklysten, Hanneles bokparadis

8 kommentarer:

  1. Fin recension! Och jag bara MÅSTE läsa boken nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad snällt av dig! Jag kan varmt rekommendera boken! =)

      Radera
  2. Jag är väldigt nyfiken på den :)

    SvaraRadera
  3. En väldigt välskriven och lockande recension, ja, den boken måste jag läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Tack så snällt sagt av dig! Härligt att du blev lockade av min recension =)

      Radera