lördag 22 april 2017

Mambo i Chinatown av Jean Kwok

Jean Kwok, Mambo i Chinatown 
Översättare: Gabriella Andersson

Handling:
Tjugotvååriga Charlie Wong växte upp i New Yorks Chinatown som den äldsta dottern till en ballerina från Peking och en nudelmakare. Trots att hon fötts i USA har hon levt hela sitt liv enbart i dessa kvarter. Nu i vuxen ålder lever hon i samma lilla lägenhet med sin änkling till far och sin elvaåriga syster, och vantrivs med sitt jobb som diskare. 
När hon börjar jobba som receptionist på en dansstudio får hon tillträde till en värld hon hittills knappt förstått existerar, och den klumpiga Charlie visar sig ha ärvt sin döda mors danstalang. Charlie blommar ut, långt från sin fars traditionella österländska regler.
Men så blir hennes lillasyster sjuk… kommer Charlie kunna rädda sin syster utan att behöva offra sin nya värld och identitet?

Vad jag tyckte:
Jag har hört mycket gott om denna boken och när jag sist var på biblioteket så fick den följa med hem. Och så glad jag är för att jag äntligen tog tag i att läsa denna bok! Mambo i Chinatown är en varm och ömsint berättelse om en ung kvinnas försök att hitta sin plats i en värld som delas mitt itu mellan hennes kinesiska rötter och den västerländska världen. Kulturkrockarna mellan faderns önskan och krav på ett konventionellt och traditionellt liv styrt av gamla seder och vanor och den västerländska moderna världen som kan erbjuda nya möjligheter inte bara för henne utan även för hennes lillasyster. Här finns dock inga pekpinnar om vad är rätt eller fel, författaren belyser bara skillnaderna på ett väl genomtänkt sätt och bjuder in till tankar om att istället för att särskilja de två kulturerna åt så varför inte blanda dom.

Mambo i Chinatown bjuder in till en fantastisk läsupplevelse som stannar kvar långt efter man slagit igen boken. Författarinnan har en uppväxt som påminner starkt om Charlies liv och dessa personliga erfarenheter och kunskaper sätter sin prägel på berättelsen med en äkthet och innerlighet som berör mig som läsare väldigt starkt. Språket är behagligt att läsa, mjukt och med detaljer som gör att jag förflyttas ifrån min soffa till just Chinatown. Dofterna, språken, ljuden och atmosfären vibrerar av liv och jag förvånas ständigt över allt det nya jag får lära mig. Jag älskar också skildringarna ifrån dansstudion och njuter av dansens rytmer som känns tvärs igenom boksidorna. Tillsammans med starka karaktärer som känns både levande och trovärdiga blir Mambo i Chinatown till ren läsfröjd.

Mambo i Chinatown är en vacker berättelse som jag starkt kan rekommendera. Det är en berättelse om kärleken till familjen, om drömmar och längtan, om hopp och om sorg.  Det finns värme och även humor i boken som gör den till en av de bästa feel-good jag läst på väldigt länge. Stråken av allvar och mörker blandas på helt rätt sätt med det lättsamma och varma.

Betyg: 4 + / 5
Boken kommer från: Biblioteket
Andra som skrivit om boken: Lottens bokblogg, Bokföring enligt Monika, C.R.M Nilsson , Och dagarna går

9 kommentarer:

  1. Den lät riktigt bra! Jag har aldrig hört talas om den innan, men nu åker den nog upp på att-läsa-listan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan varmt rekommendera den! En ljuvlig askungesaga! =)

      Radera
  2. Den låter fin, och författaren är helt ny för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Författaren var helt ny även för men vet att hon skrivit en bok innan denna, den står på min lista inför nästa biblioteksbesök=)

      Radera
  3. Jag uppskattade verkligen att det inte var några pekpinnar i den, det är ju ganska lätt hänt annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju bli så speciellt när författaren vill lyfta fram något viktigt. Såg efter jag skrivit mitt omdöme att även du lyfte fram pekpinnarna!

      Radera
  4. Åh, den boken var så bra.

    SvaraRadera
  5. Åh den här har jag liggandes oläst!! :( Måste nog ta tag i den!

    SvaraRadera