söndag 30 april 2017

Ett långt spår av blod av Mason Cross

Mason Cross, Ett långt spår av blod   
Översättare: Gabriel Setterborg

Handling:
»Det första du bör veta om mig är att mitt namn inte är Carter Blake. Det namnet är lika lite mitt som hotellrummet jag bodde i när de anlitade mig.«

När Caleb Wardell, den ökände Krypskytten från Chicago, rymmer från death-row två veckor före sin avrättning vänder sig FBI till Carter Blake. Han är en man med en unik förmåga att spår upp personer som inte vill bli hittade, och en person som Wardell dessutom är bekant med sedan tidigare.
Tillsammans med Elaine Banner - en ambitiös FBI-agent som förenar livet som singelmamma med en alltmer framgångsrik karriär - måste Carter spåra Wardell, som nu förflyttar sig över USA och dödar till synes slumpmässigt.

Men Carter och Elaine finner sig snart vara åskådare mer än aktörer i fallet. Och medan de desperat försöker förstå sig på en man som dödar av ren lust, uppdagar de ett virrvarr av lögner och korruption som ska skaka om hela landet.

Vad jag tyckte:
Ett långt spår av blod är en smart och välskriven actionhistoria som jag fastnade direkt i. Med en hyperspännande intrig, smarta och intressanta karaktärer, ett rappt, lite kärvt språk så blir Ett långt spår av blod till ren läsfest.  Snabba kapitel men ändå inte för korta, Mason Cross tar sig, trots det höga tempot, tid till att utveckla både historien och karaktärerna. Här ges utrymme för andningspauser samtidigt som det fördjupar hela läsupplevelsen.

Ett långt spår av blod är mer åt det hårdkokta hållet och spar inte på otäcka detaljer men trots att det finns mycket blodigheter så blir det ändå inte för mycket. Troligen har det med det kärva språket som är rätt avhållsamt med detaljer och långa miljöskildringar som gör att det inte blir för mycket.

Jag känner ett visst släktskap mellan Lee Child och Mason Cross, jag säger inte att det är så men eftersom jag är mycket förtjust i Lee Childs karaktär Jack Reacher kan jag inte låta bli att påminnas och dra vissa paralleller mellan dessa böcker. Mason Cross karaktär Carter Blake påminner om Reacher men känns ändå som en mer modern och uppdaterad variant. Blake har inget emot kostymer eller kreditkort men han gillar ändå att hålla sid vid sidan av, inte synas för mycket utan vara en hjälte i det tysta. Blake är expert på att hitta dom som verkligen inte vill hittas. Hans arbete användas av de allra flesta som vill verka lite vid sidan om lagen men inte för mycket. Blake har dock principer och starkt behov av rättvisa. Dessutom så har vi även en stark och självständig kvinna, FBI-agenten Banner som gör att det inte blir så genom maskulint och macho som i Childs böcker.  Det hela känns mer uppdaterat och modernt på det sättet. Sedan har vi även skurken själv, Wardell som är en av de tre berättarrösterna. Intressant att även få följa skurken och lära oss hans historia via honom och inte enbart via de som jagar honom-  Just detta med flera olika berättarperspektiv skapar spänning och varation när man läser. Här har vi förstapersonsperspektiv med Blake och tredjepersonsperspektiv med Banner och Wardell. Ett bra sätt att hålla igång drivet och farten på dock så blir det rätt ytliga personbeskrivningar men samtidigt tycker jag det är en del av just denna sortens böcker. Som jag nämnde innan så tycker jag ändå författaren vid några tillfällen stannar upp och tar sig tiden att göra mindre fördjupningar så på det stora hela är jag väldigt nöjd ändå.

Intrigen med den otäckt onda prickskytten är ruskigt spännande att läsa om och det hela blir ganska snart en intensiv katt-och råtta jakt som sker i ett halsbrytande tempo. Smart, intelligent och genomtänkt intrig samt ruskigt spännande så jag kan starkt rekommendera boken om du gillar denna sortens av böcker. Jag hoppas verkligen att det kommer fler böcker på svenska med Carte Blake.

En liten parentes: Jag nämner Lee Child i mitt omdöme och på något sätt hade jag missat att just han blurpat på boken! Såg det nu när jag skulle hämta bild och länk från förlaget!

Betyg: 4+/5
Boken kommer från: Rec-ex från Modernista förlag, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Just nu Just här,  Bozenbook

4 kommentarer:

  1. Den har jag här hemma. Får nog ta och läsa den snart.

    SvaraRadera
  2. Den ska jag läsa som nästa bok :) Låter väldigt lovande!

    SvaraRadera