söndag 7 maj 2017

Den du var av Frida Hallberg

Frida Hallberg, Den du var

Handling:
Sabina ärver en liten gård halvvägs upp på ett berg. Torpet är utan el och avlopp och ligger långt ifrån närmsta granne.Efter uppbrott och svek beslutar hon sig för att flytta dit.Under somrarna hon tillbringade där som barn var hennes största önskan att se småfolket och älvorna. Nu lyckas hon öppna ögonen och börjar ana dem.En dag dyker det upp en underlig man som hon inte kan avgöra om han är människa eller av älvafolket.

Den du var handlar om att söka sig ifrån samhällets skrivna och oskrivna regler, för att komma närmare naturen och livet. Om att ta kontrollen över sitt liv.

Vad jag tyckte:
Jag blev inte riktigt så förtjust i Frida Hallbergs första bok Jag ropade eller rättare sagt så gillade jag själva bakgrundshistorien och frågeställningar som berörde jorden och livet. Men den romantiska biten kändes inte helt rätt för mig. I samband med min recension så hörde författaren av sig via mail och skrev ett fint svar på detta som gör att jag nu när jag läst Hallbergs andra bok förstå första boken bättre. Jag ropade skrev författaren när hon var betydligt yngre och i den andra boken så märker man tydligt hur författaren känns mer självsäker både som person och som författare. Tack för mailet och förtydligandet!

Den du var tilltalade mig väldigt mycket, här finns mycket romantik som jag inte är van vid att läsa men denna gång känns den mer rätt. Dessutom så är Sabina som förekommer i denna bok en kaxig tjej, hon är blivit bränd och har svårt att lita på andra men hon kan ändå stå upp för sig själv och bita ifrån rejält när det behövs.  Sedan tror jag också att själva inramningen med den lilla stugan på berget i skogen passar mig bättre. Jag blir väldigt förtjust i skildringarna av Sabinas nya liv i samband med att hon ärver stugan och jag gillar verkligen hur hon vågar bryta normerna och det invanda livet för att skapa sig ett eget bättre liv.

Dessutom så förekommer det element i berättelsen som tillhör lite av mina favoritämnen, nämligen den nordiska mytologin och folktron. Vi har bla ett ganska så känt väsen ( vilket säger jag inte utan ni får läsa boken själva!) som Frida Hallberg skildrar på ett rätt oväntat sätt. Mycket spännande! Och väldigt intressant. De romantiska inslagen känns mer naturliga och snyggt inflätat i den övriga berättelsen. I Den du var upplever jag att romantiken och kärleken bara är en del av historien, här finns många andra bitar som är minst lika viktiga. I Den du var finns många reflektioner om dagens stressande liv, om att det är möjligt att bryta mönster och skapa sig ett nytt liv. Stillsamma funderingar som blandas med ilska när Sabina möts med oförståelse inför hennes val att bosätta sig mitt ute i skogen i ett gammalt torp.

Ett mjukt behagligt språk där massa naturromantiska inslag bildar en mycket finstämt berättad historia som faktiskt tilltalar mig mycket. Lättsmält men utan att vara för enkelt med en del intressanta inslag som bryter av och skapar spänning.

Spoiler: Underbara fina Lurva! Jag förstår att hennes tid var kommen men ush vad det gjorde ont att läsa om! Böcker där katter dör borde ha en varningstriangel på sig ju!

Den du var är precis lika bra korrekturläst och formgiven som den tidigare boken, ett stort plus för det.

Betyg: 4 / 5
Boken kommer från: rec-ex från författaren själv, tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Fjäderpennans bokblogg , Svenska eböcker

2 kommentarer:

  1. Låter intressant. Den sätter jag på min wanna-read-lista :-)

    SvaraRadera