måndag 15 maj 2017

Tematrio: Flickor och Pojkar


Förra veckan så missade jag Lyrans tematrio som handlade om böcker om flickor, jag tänkte då att jag inte hade något bra att komma med. Så denna vecka vill Lyran att vi ska lista tre böcker om pojkar. Och så just nu ikväll kom jag på ett bra svar på båda teman! Så jag går lite utanför boxen och svarar på båda teman denna veckan!

Flickor:

  1. Och kvar stod en röd resväska, Marie Åberg.  Marie Åbergs berättelse är inspirerade av hennes egen farmors historia. En stark och berörande historia som verkligen fastnade hos mig.
  2. Det växte ett träd i Brooklyn, Betty Smith. En klassiker som nu ges ut på nytt, vilket jag verkligen förstår. Genom Francie får vi ta del av livet i Brooklyn under mellankrigstiden där fattigdom och utsatthet är vardagsmat.
  3. Anne på Grönkulla, Lucy Montgomery. En kär barndomsfavorit som jag knappt vågar läsa om för att det inte ska förlora det vackra rosa skimret som jag minns den som. 


Pojkar:

  1. Löftet. Marie Åberg.  Precis som i hennes första bok så skildras här författarens egna farfars liv och öde på ett berörande sätt. 
  2.  Flyga drake av Khaledi Hosseini. En av de starkaste och vackraste uppväxtskildringar jag läst. Trots att det är många år sedan jag läste boken så lyser den starkt i mitt minne.
  3. Simma med de drunknande, Lars Mytting. En av förra årets starkaste bok. En ordrik, myllrande, vacker och fascinerande skildring av en ung pojke som växer upp till en ung man. Otroligt läsvärd.



Ps: Marie Åbergs serie avslutas med Vi som älskade och hatades så, denna gång inspireras historien av författarens mamma, en briljant bok som verkligen är läsvärd på många sätt.

16 kommentarer:

  1. Simma med de drunknade är den enda jag inte läst av böckerna i dina trion.

    SvaraRadera
  2. Brooklyn tyckte jag om, pojkböcker har jag inte läst, sett film

    SvaraRadera
  3. Flyga drake var en omvälvande upplevelse att läsa! Dristade mig till att se filmen något år senare, och tänk att den var också riktigt bra!
    Myttings bok också läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill väldigt gärna se filmen med =)

      Radera
  4. Av alla dessa är det bara Flyga drake jag har läst - men den är bra för tre! :)

    SvaraRadera
  5. Flyga drake är så fruktansvärt bra.

    SvaraRadera
  6. Flyga drake, Simma med de drunknade och Anne på Grönkulla (men inte alla delar)har jag läst men inte de andra böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tre är riktigt bra, men kan även rekommendera de andra =)

      Radera
  7. Läste de första böckerna om Anne på Grönkulla när jag var barn. Och de tre böckerna om Emily! Tyckte bäst om böckerna om Emily av någon anledning.

    Flyga drake ska jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också läst någon bok om Emily, inte alla dock. Flyga drake kan jag starkt rekommendera.

      Radera
  8. Flyga drake har jag läst, och sett, och gillat mycket. Myttings bok blir jag väldigt nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myttings bok är verkligen en stark bok som jag varmt kan rekommendera!

      Radera