tisdag 23 maj 2017

Liten sommarläsningsenkät



Lyrans noblesser bjuder på en sommarläsningsenkät och enkäter är alltid roliga att pyssla med! Så här kommer mina svar:

1. Brukar du läsa mer eller mindre, eller som vanligt på sommaren?
Jag läser nog ungefär lika mycket som jag brukar, möjligen några mindre i mitten av sommaren då det oftast då jag och min sambo har semester. Då är det en massa annat som ska hinnas med och läsningen går ner ett par böcker. Förra sommaren var jag dessutom sjuk under hela sommaren och orkade inte läsa. Dessutom hade vi två katter som var sjuk under denna tiden så det tog mycket energi och lust. 


2. Läser du samma typ(er) av böcker som under övriga delar av året, eller läser du något speciellt på sommaren?
Nästan så faktiskt, möjligen så dras jag mer mot feel-good och lättsamma romaner under sommaren än under vintern. På sommaren läser jag också gärna spökhistorier för barn/unga har jag märkt såsom Ingelin Angerborns Rum 213. 


3. Beskriv den ultimata sommarläsningsplatsen! Inkludera gärna smaker, dofter o s v.
Om det är lagom varmt ute så sitter jag gärna i trädgården i vår lilla tvåsitssoffa. Helst placerad i skuggan då jag inte är förtjust att sitta direkt i solen. Vindsus och fågelkvitter bildar bakgrundsmusik medan blomdoften och gräsmattelukt bildar luktfond =) Gärna kaffe i koppen, en liten kaka kanske eller något annat gott att tugga på. Är det riktigt varmt så är iste aldrig fel =)


4. Vilken bok är perfekt för en slö dag på stranden/i hängmattan?
Lucina Rileys utsökta roman Midnattsrosen kunde noga passa fint i hängmattan, lagom lättläst, väldigt underhållande och en perfekt roman att låta sig svepas med bort till en främmande plats och här finns även förbjuden kärlek, ett spännande mysterium och en förfallen engelsk herrgård!


5. Berätta om en bra bok som utspelar sig på sommaren!

Sommaren utan regn av Maggie Farrell är en briljant bok som utspelas under den värsta torkan i England på många år. Året är 1976 och vi möter en minst sagt dysfunktionell familj som de vuxna barnen med sina familjer återvänder till familjehemmet efter att deras far en dag helt sonika reste sig upp, gick ut genom dörren och inte kom hem igen. Hettan och torkan bildar en mycket passande fond till denna underbara bok.

8 kommentarer:

  1. Sommaren utan regn har jag inte läst. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Kan varmt rekommendera den =)

      Radera
  2. Har precis läst Sommaren utan regn - gillade den! Midnattsrosen låter intressant, tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Midnattsrosen är en väldigt fin bok som verkligen funkar fint under varma sommardagar tror jag =)

      Radera
  3. Sån mysig enkät och kul att läsa dina svar :) Blev inspirerad att själv läsa lite spökböcker i sommar. Det känns passande på något sätt faktiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Spökhistorier känns faktiskt väldigt passande på sommaren, just den jag nämner utspelar sig även på sommaren, på ett kollo. Jag fick starka flashback till när jag var yngre och var på sommarläger =)

      Radera
  4. Farrell låter intressant! Önskar dig en frisk sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Farrell är en mycket intressant författare! Tack detsamma!

      Radera