fredag 5 maj 2017

Helgfrågan v.18: Klassiker


Då var det fredag igen och då är det dags för Mias helgfråga som denna vecka handlar om:
Vilken klassiker tycker ni absolut man ska läsa?

Det finns många bra klassiker som håller för att läsa även om de har ganska många år på nacken och som också tåls att läsas flera gånger. Här är några av mina favoriter som jag läst åtminstone två gånger.
* Dödssynden av Harper Lee
* Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg
* Kallocain av Karin Boye
* Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf
* Jane Eyre av Charlotte Bronté


27 kommentarer:

  1. Jag håller med om alla fem!

    SvaraRadera
  2. Kärringen mot strömmen, det är jag :) Har läst både Dödssynden och Jane Eyre, men gillade inte någon av dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som det ska vara när det gäller läsningen! Alla tycker olika =)

      Radera
  3. Läst samtliga, toppenböcker alla. :)

    SvaraRadera
  4. Dödssynden köpte jag i USA för två år sedan men har inte läst den än. Kanske dags snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den riktigt mycket, båda gångerna =) Vill gärna läsa fortsättningen som kom ut för ett tag sedan.

      Radera
  5. Fina exempel du nämner.

    SvaraRadera
  6. Dödssynden absolut den är bra.

    SvaraRadera
  7. fina klassiker. Lagerlöf i ny utstyrsel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagerlöfs nya kläder är verkligen tjusiga! =)

      Radera
  8. Intressanta tips allihop. Dödssynden har jag velat läsa länge nu, får se när det blir av. Undrar vad det är som gör Jane Eyre så speciell att väldigt många har med den som klassikerfavorit? Jag har sett den som film, men boken står fortfarande oläst i bokhyllan. Jag borde kanske läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! =) Dödssynden är väldigt bra, rymmer många ämnen som sorgligt nog fortfarande är aktuella.. Min förtjusning i Jane Eyre är hela stämningen i boken, det romantiska blandat med en nypa gotisk skräck. Jane Eyre i sig själv är en fascinerande karaktär som jag personligen blev förtjust i. Jag upplever också att just Jane Eyre är rätt lättläst med ämnen som tilltalar många läsare än idag, kanske därför den är så populär?

      Radera
  9. Dödssynden och Den allvarsamma leken är otroligt bra klassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är dom det! Tål också att läsas om tycker jag =)

      Radera
  10. Den allvarsamma leken måste jag läsa vid tillfälle. Löwenströmska ringen såg jag som teater förra sommaren, väldigt bra! Dödssynden försökte jag lyssna på men det gick inte så bra, tror det är en bok som passar bättre att läsas, så någon gång ska det bli av. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så spännande det låter med Löwensköldska ringen som teater! Det hade jag gärna velat se. =) Jag vill gärna se filmen som bygger på just Den allvarsamma leken, hoppas på en riktigt fin film. =)

      Radera
  11. Håller med om samtliga! Fast jag råkade hitta helgfrågan en vecka för sent ... svarade ändå.

    SvaraRadera