onsdag 23 april 2014

Top Ten Tuesday, Top Ten Characters Who X ( En dag försent)

Idag så är temat lite mer valfritt, som ni ser i rubriken så handlar det om att välja 10 karaktärer som X, vad X ska betyda får vi välja själva. Min första tanke här blev 10 karaktärer som jag fortfarande tänker på fast det var länge sedan jag läst ut boken och som jag gärna skulle sitta och prata med, kanske rent av äta en bit mat med.

* Ben Cooper ( Stephen Booth). Ben är en så jordnära person och jag gillar verkligen när han blir ivrig kring de historiska delarna av sin stad och Peak District. Jag skulle vilja höra fler av hans historier.
* Sam  ifrån Maggie Stiefvaters serie om Mercy Fall. Sam som älskar musik och som älskar Grace men som om vintern förvandlas till varg.
* Wulf ifrån Anders Björkelids serie om Blodet. Wulf är en så fin karaktär och jag tog honom till mig redan från början. Jag vill att allt ska gå honom väl.
* Flamma ifrån Kristin Cashores böcker.  Flamma som inte vill vara ett monster, som vill passa in och vara som alla andra. Mitt hjärta gjorde lite extra ont när jag läste om henne.
* Cinna ifrån Hungerspelen. Hans mod värmde när jag läste om det och jag beundrar hans kamp.
* Clare ifrån Audrey Niffeneggers bok Tidsresenärens hustru. Hennes kärlek till Henry, hennes tidsresande man, är så vacker och så stark.
* Maja och Johannes ifrån Per-Anders Fogelströms serie om De vita bergens barn. Böckerna som kommer innan hans Mina drömmars stad serien. I den första delen handlar det om Maja och Johannes, deras öde griper tag i mig och jag fäster mig vid dem båda snabbt.
* Margret ifrån Hannah Kents bok En mörderska bland oss. Även om jag greps starkt av huvudpersonen Agnes så är det faktiskt Margret jag tänker på nu efteråt mest. Denna kvinna som ofrivilligt under sitt tak får ta emot en mörderska men som förändras under tidens gång och börjar förstå Agnes. Hennes slit för att hålla döttrarna säkra och trygga är starkt att läsa om. Hon är en så rättfram kvinna med en stark stolthet för sitt hem och sina barn.
* Sam ifrån Tolkiens böcker. Han är så lojal mot Frodo att jag ibland vill sparka honom därbak för att få honom att säga ifrån. Han ger verkligen allt för sin vän/husbonde.
* Saphira ifrån Christoffer Paolins serie om Eragon. Ja detta är min lista och då får en safirblå drake lov att finnas med. Sapphira är en så klok drake, tjurig som få emellanåt men samtidigt så vis. Och med en syrlig tunga =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar