söndag 21 september 2014

Dracula i serieform

Bram Stoker/ Jason Cobley, Dracula


Jag fick nys om detta seriealbum och kände mig  nyfiken. Dracula har jag läst tidigare som vanlig bok och den gillade jag verkligen.  Visst finns där delar i boken som känns rätt unkna, såsom porträtten av kvinnorna i boken men det underliggande temat gillar jag. Jag gillar den mörka och hotfulla stämningen och att Dracula är en ond vampyr. Dracula är urtypen av vad en vampyr är och ska vara tycker jag.

Men åter till seriealbumet, jag borde faktiskt låtit bli att läsa denna då den faktiskt inte var bra. Jag gillade för det första inte tecknarstilen, den kändes klumpig och kantig med märkliga proportioner på människorna. Sedan så kändes det som om det tagit boken Dracula, plockat ut lämpliga delar och tryckt in i olika pratbubblor, läsningen kändes styltig och osammanhängande. Dracula som roman bygger mycket på Jonathan Harkes dagbok och diverse brev, det blir svårt att få till det i serie-albumet tycker jag.  Visst är det bra att ta en klassiker och förpacka den i ett seriealbum, det gör att berättelsen kan nå många fler som kanske har svårt att läsa en vanlig bok. Men jag tycker nog ändå att det kunde gjorts på ett bättre sätt faktiskt. Så för mig passade inte detta serie-album men kanske någon annan gillar det bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar