söndag 28 december 2014

Till döds

Peter James, Till döds

I denna boken får Roy Grace verkligen fullt upp! Först så hittas en styckad kropp under en hönsfarm därefter blir han åtsagd att agera livvakt och skydd åt den stora popstjärnan Gaia som har anlänt till Brighton för att spela in en film.  Gaia har mottagit hotbrev och någon har även försökt mörda henne, dock så misslyckades det hela då förövaren tog fel på henne och hennes assistans. Förutom detta så har Roy Grace fullt upp hemma med, Cleo väntar nämligen barn och det kan komma när som helst.

Jag fastnade dock inte riktigt för denna delen om Roy Grace, det var även så att det var lite segt för mig att avsluta den. Peter James uppvisar sin skicklighet för genren och det är smart skrivet. Spänning finns där med och ledtrådar åt olika håll, miljöskildringarna är även de helt perfekta som vanligt. Dock så var där något som störde mig och jag tror det har med att göra att i denna bok så var det väldigt mycket detaljer och förklaringar kring själva polisarbetet, jag kände det som om vi för det mesta befann oss i det där mötesrummet där teamet träffas och går igenom arbetet. Men måhända är jag orättvis mot boken för andra har läst och gillat den, det kan vara så att boken lästes vid fel tillfälle nämligen. I slutet av november var jag lite trött på deckare och så var jag då tvungen att läsa ut denna då någon annan ville ha den. Jag gillar den ju trots allt, det är en bra deckare av hög kvalitet. Peter James är som sagt skicklig på det han gör och han kan konsten att skapa en spännande och trovärdig deckarhistoria. Så läs den även om jag nu råkar vara lite grinig mot den. Men det är inte boken det är fel på utan mig! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar