lördag 27 december 2014

Tre starka kvinnor

Marie Ndiaye, Tre starka kvinnor

Jag läste denna inför en uppgift i skolan och har under hösten analyserat denna lilla bok så mycket att jag inte riktigt vet vad jag ska säga om den!

 Boken kretsar kring precis det titeln säger, tre starka kvinnor. Vi har advokaten Norah som återvänder hem till Afrika för att hennes far ber henne om det, en fader som varit både grym och despotisk på många sätt, sedan har vi Fanta som dock blir återberättad via hennes make själviska synvinkel, därefter har vi den berättelse som jag gillar allra mest, den om den unga kvinnan Khady Demba som efter sin unga makes hastiga bortgång blir tvingade att ge sig av för att hon anses inte höra hemma hos hans familj längre.  Det är tre starka berättelse berättade med ett lätt drömskt språk, innerligt återgivna porträtt och jag gillar verkligen det jag läser. Vacker skildring och berörande om identitet, tillhörighet, relationer och om att finna sig själv.  Ndiaye använder sig av starka symboliska bilder igenom hela boken vilket är vackert.

Jag rekommenderar boken trots att jag själv inte har något vettigt att säga om den just nu! Och jag kommer definitivt läsa mer av Marie Ndiyae.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar