måndag 15 december 2014

En tegelsten som är väl värd att läsa!

Sanningen om fallet Harry Quebert, Joel Dicker

Jag hörde talas om denna boken, gick därefter in på bibliotekets hemsida och reserverade den, och fick sedan skrämselhicka när jag väl kunde hämta ut den! För boken visade sig vara  en rejäl tegelsten! Nu gillar jag förvisso tegelstenar men jag har inte haft tid/möjlighet att läsa någon på länge. Men jag valde ändå att läsa efter att ha läst positiva omdömen om den (Tror det var på Vargnatts bokhylla jag läste om den, minne är bra men kort ibland =) )

Handlingen i sig är svår att koka ned och ändå få den att verka vettig, sedan vill jag inte heller berätta för mycket då detta verkligen är en bok man ska uppleva. Men i korta drag handlar det om att en ung kvinna, Nola, försvann sommaren 1975 i en liten småstad o New Hampshire. Inga ledtrådar om vad som hänt henne eller vart hon tog vägen. Nu 30 år senare så hittas hon, nedgrävd i den berömde författaren Harry Queberts trädgård. I graven finns dessutom ett originalmanuskript av Queberts framgångsrika bok, Roten till det onda. Harry Quebert fängslas, anklagad för mord men hans nära vän Marcus Goldman tror inte att Harry är skyldig. Marcus är själv en framgångsrik författare som dock drabbats av skrivkramp, hans första bok slog igenom med dunder och brak och han blev stjärna över en natt. Med bok två så kom tvivel och misstron, orden vägrar infinna sig och någon historia kommer inte fram alls. Marcus beger sig  till New Hampshire för att hjälpa sin gode vän och när han väl påbörjat utredningen om vad som egentligen hände så kommer han på att han kan skriva om sanningen om Harry.  En roman som ska bära titeln Sanningen om fallet Harry Quebert!

För detta är en bok som innehåller många lager och många nivåer, det är meta insprängt överallt och det gäller att vara koncentrerad för att inte tappa bort sig. Vi har dels Harrys egna berättelse om sommaren-75 med utdrag ifrån hans bok Roten till det onda, vi har även Nolas perspektiv i vissa delar och sedan har vi då Marcus Goldmans utredning och perspektiv men även här får vi utdrag ur den bok han skriver på, alltså den bok som heter samma sak som boken i sig! Invecklat men författaren är mycket skicklig och håller lätt och ledigt alla trådar igång samtidigt utan att trassla till det för sig eller för mig som läsare. Jag sugs in i Dickers värld och jag kan inte sluta läsa!  Detta är en fantastisk bok, helt genialt uppbyggd och med ett ständigt driv och spänning. Jag imponeras av Joel Dickers skicklighet och hans briljanta penna, det är underbar läsning helt enkelt. Hans sätt att lyfta fram de olika karaktärerna och göra dom fullt trovärdiga är otroligt snyggt gjort. Han bygger in gäckande ledtrådar som man tror ska leda fram till sanningen men när man nästan är framme vid målsnöret så ändras inriktningen totalt och man sitter där med hakan i golvet! Bokens karaktärer och historien rymmer många känslor, här finns sorg, vemod, mörker, glädje, obändig och illvillig kärlek och nära vänskap.  Boken är förvisso klassad som deckare och visst finns här ett brott men boken är ändå något mer än bara en deckare. Det är en roman om livet, kärleken, om felaktiga begär och underliga begär. Det är en roman om människor och om val och om konsekvenser. Skildringarna av den lilla småstadsidyllen med alla de olika innevånarna är också väldigt snyggt gjort, den där känslan av att man inte riktigt vet vad som döljer sig bakom de vita trästaketen och de rutiga gardinerna.

Avskräcks alltså inte av tjockleken på denna bok, den är väl värd sin tid!

4 kommentarer:

  1. Nu får vi hoppas att författaren fortsätter i samma stil med fler böcker! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får vi verkligen hoppas, det pratas ju en hel del om den skräckinjagande bok nr 2 i boken!

      Radera
  2. Jag började på den för ett tag sedan men kom av mig. Inte för den var dålig utan det bara blev så. Måste nog ta upp den igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag gott du ska göra! =) Passar kanske bra under julens ledighet?

      Radera