fredag 25 mars 2016

Februari månadslista, en aningen försent....

Jag var helt övertygade om att jag lagt in läslistan för februari men det hade jag tydligen missat!  Men den kommer här istället. Februari var en bra månad med olika sorters böcker trots att läshumöret inte alltid var på topp.

  1. Johannes Pinter, Vackra kyrkor jag besökt ( och de mörka väsen jag mött där), S **** ( Sverige, m)
  2. Fantastikportalen, Bortom portalen, N, **** ( Sverige m & k)
  3. Nele Neuhaus, Snövit ska dö, ***½ De (Tyskland, k)
  4. Oskar Källner, Munins skärvor, N ( Sverige,m) 
  5. Arnaldur Indriðason, Den kalla elden, De *** (Island, m)
  6. Mhairi McFarlane, Från och med du, R *** ½ ( Skottland, K) 
  7. Fred Vargas, Cirkeltecknaren, De ( Frankrike, m) 
  8. Gayle Forman, Jag var här, Ung ***½  (USA, k)
  9. Ninni Schulman, Flickan med snö i håret, **** De ( Sverige, k)
  10. Care Santos, De gömda rummen, R *** ½ ( Spanien,k)
  11. Rachel Abbott, Främlingsbarn, De/T **** (England, k)
  12. Caleb Crisp, Vem som helst utom Ivy Pocket, Ung *** ½ ( England, m)
  13. Stephen King, Mr Mercedes, T **** ( USA, m)
  14. Suzanne Collins, Gregor ifrån Ovanjorden, Ung/Fa **** ( USA,k)
  15. Juan Gabriel Vásquez, Ljudet av sådant som faller, R **** ( Colombia, m)
Månadens bästa: Här måste jag säga Johannes Pinters speciella och underhållande bok Vackra kyrkor jag besökt och de fruktansvärda väsen jag där mött.
Månadens noveller: Bortom portalen bjöd på en kavalkad av starka och intressanta noveller
Månadens karaktär: Ivy Pocket var en karaktär som det tog lite tid för mig att tycka om men när det väl inträffade blev jag riktigt förtjust!
Månadens deckare: Jag tyckte riktigt mycket om Nele Neuhaus deckare Snövit ska dö men gillade också Ninni Schulmans lagom-deckare Flickan med snö i håret.
Månadens spänning: Här delas platsen av både Stephen King och Rachel Abbott
Världsomseglingen: I februari besökte jag allt ifrån Tyskland till Colombia, en spännande resa!
Månadens antal: 15 stycken är bra, det är jag fullt nöjd med och det känns som att läsningen trots allt höll i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar