måndag 1 februari 2016

Det är inte jag, det är du, Mhairi McFarlane

Mhairi McFarlane, Det är inte jag, det är du

Handling:
"Så här gick det till: Jag friade. Paul sa ja, fast inte direkt entusiastiskt."
Delia Moss har en livsplan. Men när det går upp för henne att hennes blivande man ligger med en annan raseras den imponerande snabbt. Helt klart ett bekymmer. Hon måste återta kontrollen och göra sig själv till superhjälte i berättelsen om sitt eget liv.


Vad jag tyckte:

Jag blev väldigt förtjust i McFarlanes bok You hade me at Hello och när jag fick syn på denna på biblioteket så högg jag med den hem. Med förhoppning om att den skulle ge samma härliga läsupplevelse som den förra och det visade sig den göra.  Jag tänker på brittiska romantiska komedier när jag läser McFarlane, så som Notting Hill och Love actually. Romantik blandat med humor och allvar som i McFarlanes händer blir till en skarpsinnig, kaxig och helt underbar historia. En historia med fantastiska karaktärer som känns äkta och som man lätt tar sig till. Med en härlig torr brittisk humor och smarta dialoger så njuter man hela vägen igenom. Jag blir riktigt förtjust i Delia, hon är så vanlig på så många sätt men samtidigt så egen. Att bryta upp och lämna är svårt men Delia gör sitt allra bästa och hon visar att även om vägen framåt kan vara svår så kan den också erbjuda många nya vänner och möjligheter.

Invävt i texten finns serierutor med Fröken Räv, en karaktär som Delia ritade i tonåren men som hon tappat bort på vägen. Nu i denna svåra tid så återvänder hon till Fröken Räv och börjar tro på sitt skapande, väldigt trevligt gjort!  Dessa rutor är enbart en sida och finns mellan kapitel, antingen som en förklaring till det som kommer hända eller som en förklaring till det som hänt. De är alldeles lagom många, de stör inte läsandet utan bildar ett fint komplement som förstärker historien som sådan.

Underbar läsning som gör en varm i hjärtat! Nu längtar jag verkligen efter att få läsa mer av Mhairi McFarlane!

4 kommentarer:

  1. Jag har också lånat hem denna från biblioteket. Hoppas få tid att läsa den snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Det är fin läsning du har framför dig!

      Radera
  2. Denna ligger här och väntar! Gillade också You had me at hello :)

    SvaraRadera