tisdag 2 februari 2016

Skära för sten av Abraham Verghese

Abraham Verghese, Skära för sten


Handling:
Tvillingpojkarna Marion och Shiva Stone är frukten av den omöjliga kärlekshistorien mellan en indisk nunna och en brittisk kirurg. Från den dagen de föds i Addis Abeba 1954 har de bara varandra, föräldralösa, då modern dör i barnsäng och fadern försvinnner spårlöst.

Oskiljaktiga och med en gemensam passion för läkaryrket växer de upp i ett Etiopien på gränsen till revolution och kaos. Men kärleken till samma kvinna splittrar bröderna och Marion flyr till New York, där han kastar sig in i det hektiska arbetet som underläkare på ett sjukhus i Bronx.

När så det förflutna kommer ikapp honom tvingas Marion anförtro sitt liv åt de två personer han litar minst på i hela världen; fadern som övergav honom och brodern som förrådde honom.


Vad jag tyckte:
Skära för sten är en bok som myllrar av liv och röster, av dofter och smaker med målande beskrivningar av ett land som författaren själv är välbekant med. Abraham Verghese är född och uppvuxen i Etiopien under samma tid som boken utspelar sig i så hans beskrivningar av landet får med tyngd i sig.  När man läser baksidetexten får man veta något som sker först 200 sidor in i boken, tvillingpojkarnas födsel sker alltså inte förrän 200 sidor in i boken. Till en början störde detta mig då jag blev otålig men när jag släppte baksidetexten och började njuta av läsningen så växte en episk berättelse fram. En berättelse där många röster kommer till tals, dessa röster tillhör de många människor som befolkar Missing Hospital. De är vinddrivna och trasiga själar som kommit till Etiopien för att arbeta och de hamnar alla på Missing Hospital. Jag upplever det som att även denna plats innehar huvudrollen i själva berättelsen, Missing Hospital är själva navet som hela berättelsen kretsar kring. Kring detta nav växer en berättelse om faderskap, livet,, frihet, svek, kärlek och syskonband fram, Skära för sten är en berättelse som berör och griper tag i en som människa. Det väcks många känslor och tankar när man läser Skära för sten. Boken spänner över två generation och täcker tre hela kontinenter så det är en berättelse med omfång och med ett sidantal över 800. Möjligen hade boken mått bra av lite tuffare skärning, en del händelser känns lite som utfyllnad och gör att läsning blir något seg på sina ställen. I övrigt så njuter jag av författarens sprudlande berättarglädje som tillsammans med ett vackert språk bjuder på en helt fantastisk historia.

Bokens centrala ämnen är medicin och läkekonsten, författaren själv är kirurg så även detta blir återberättat med trovärdighet och äkthet. Det är inte bara det rena vetenskaplig som får ta plats i boken utan Verghese försöker också förmedla det svåra i att vara läkare. Han försöker visa på det som gör detta yrket så komplicerat men samtidigt så givande. Det jag kommer bära med ifrån detta är främst det som en läkare i boken nämner som den allra viktigaste första hjälpen behandlingen en läkare kan ge sin patient nämligen "Tröstens ord". På Missing hospital finns det utrymme för alla som behöver medicinsk vård och  de som arbetar på sjukhuset kämpar verkligen för att ge det etiopiska folket rätt vård och hjälp. Här ryms allt ifrån rebeller till generaler men också de allra fattigaste och framförallt kvinnorna som möt så mycket i deras liv.

Samtidigt ger också Skära för sten oss en historisk lektion där många av de händelser som skedde i Etiopien återberättas. Jag själv kände inte till mycket av detta innan så det gör att läsningen av Skära för sten även blev en lärorik läsning.

Mitt första stopp på världsomsegling blev verkligen lyckat och det gav mersmak inför att leta efter läsning bland mina egna olästa böcker.

6 kommentarer:

  1. Den här hade jag tänkte läsa snart. Ser fram emot den ännu mer efter dina lovord :)

    SvaraRadera
  2. Den här hade jag högst upp på min att läsa lista förut, men jag har helt glömt bort att den finns. Helt totalt. Tack för påminnelsen. :-)

    SvaraRadera
  3. Låter som en fin bok! Hur hittade du den? Jag har märkt att man får bra tips bland nätbokhandlarnas "du som gillade xxx borde gilla zzz" osv. Och förstås att surfa runt bland bokbloggare! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade den på en secondhand affär. Den har legat oläst i mon hylla i säkert tre år! Den verkar inte finnas i vanlig affär numera. Men kanske på biblioteket? Bokbloggar bjuder ofta på många fina tips.

      Radera