torsdag 25 februari 2016

Snövit ska dö av Nele Neuhaus

Nele Neuhaus, Snövit ska dö

Handling;
En grå och regnig novemberdag finner några byggarbetare skelettet efter en ung flicka på den gamla övergivna militärflygplatsen utanför Frankfurt. Kort därefter blir en kvinna nedknuffad från en gångbro vid motorvägen inte långt därifrån. Kriminalpoliserna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein upptäcker snart att spåren efter de båda händelserna pekar åt samma håll, och deras efterforskningar leder till det förflutna. 

Mer än tio år tidigare försvann två tonårsflickor, Laura och Stefanie, i den pittoreska lilla byn Altenhain. Trots bristen på säkra bevis pekades Stefanies tjugoårige pojkvän Tobias ut som förövare och dömdes till fängelse. Nu är han ute och har återvänt till sitt barndomshem. Där möts han av bybornas fientlighet och misstänksamma blickar – och kanske mer än så. Kvinnan som knuffades från bron visar sig nämligen ha en koppling till Tobias. Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein försöker bringa klarhet i överfallet, men hindras av en mur av tystnad. När ännu en flicka försvinner i Altenheim börjar en häxjakt i byn. 


Vad jag tyckte:

Jag blev nyfiken på denna boken när jag läste om den på Johannas deckarhörna. Och när den dessutom passar utmärkt att skriva ned i segelutmaningen så fick den följa med hem från biblioteket.

Det första som jag tänkte när jag började läsa var hur mycket upplägget påminner om brittiska deckare som tex Stephen Booth eller tv-serien Morden i Midsumer.  Där löses brottet med samtal, undersökningar och letande efter pusselbitar, mängder av té och via en krokig väg får vi sakta ihop hela bilden. Så är även upplägget i Snövit ska dö (men med mindre té!).  Samtidigt så känns boken ändå ny och fräsch eftersom landskapet och miljöerna är helt annorlunda än de brittiska scenerierna. Det är spännande att läsa något som känns så välbekant men som ändå upplevs som något helt nytt.

Det är ingen vansinnig action med skottlossningar och biljakter och med mängder av blodiga detaljer. Istället är det en historia som tar lite tid på men utan att för den skull vara tråkig. Det är riktigt spännande att följa denna historien och dess karaktärer. Fram allt de kopplingar bakåt i tiden som finns är intressanta och snyggt invävda i texten. Jag tyckte mycket om just Tobias och hans historia, det han får utstå när han återvänder till den lilla byn och hur även hans föräldrar får utstått så mycket ifrån människor som en gång påstod sig vara vänner till familjen. Författaren gör detta på ett sätt som verkligen känns realistiskt och trovärdigt där man verkligen kan känna den hätska stämningen i den lilla byn.

Författaren lurade dock mig rejält i början av boken och fick mig att känna mig riktigt besviken då jag trodde författaren på ett något klumpigt sätt lyckats avslöja brottslingen alltför tidigt. Som tur var så var det jag som läsare som gick på författarens snygga luring!  Detta är istället en historia där man inte blir helt säker förrän slutet närmare sig.

Kriminalpoliserna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein är välgjorda och intressanta karaktärer som känns trovärdiga i sitt beteende och agerande. Författaren väver in alldeles lagom mängd av deras privata liv för att vi som läsare ska lära känna dom och förstå oss på dom. Men utan att det tar över själva huvudhistorien.

En mycket spännande och intressant deckare som tillför något nytt genom att den utspelas i Tyskland.  Jag kan varmt rekommendera Snövit ska dö!

3 kommentarer:

  1. Snövit ska dö har jag köpt så jag hoppas hinna läsa den i mars. Har hört så mycket bra om den och blir bara mer och mer sugen på att läsa den.

    SvaraRadera
  2. Jag får upp massor av reklam för den här boken varenda gång jag går in på Facebook. Undrar varför? Har aldrig klickat på den.
    Jag gillar det du skriver om att det är som en engelsk deckare men placerad i en ovan miljö.
    Men var det inte så att detta var bok nr 2 i en serie? Tror jag har hört att det inte är den första?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad underligt! Jo du har rätt i det, detta är inte första boken i serien. Jag tror rent av det är fjärde delen. Men första som kommit ut på svenska. Men jag tyckte inte det märktes när jag läste.

      Radera