måndag 8 februari 2016

Kedjor känns bara när du rör dig av Eva Holmquist

Eva Holmquist, Kedjor känns bara när du rör dig
Rec-ex ifrån författaren, Tack! (e-bok)

Handling:
Som rådgivarens dotter har Lola alltid gjort vad alla förväntar sig. När hennes far bestämmer att hon ska gifta sig med skrivaren Tammas - trots att hon älskar Pellas - inser Lola att hon måste kämpa för det hon vill.
Kedjor känns bara när du rör dig är första delen i serien om rymdskeppet Diligentia.


Vad jag tyckte:
Jag brukar säga att jag inte läser SFI men jag får nog ta och ändra på det påståendet! För de senaste åren har jag läst väldigt mycket SFI och det är främst för att svenska författare hör sig till mig med förfrågan om rec-ex. Nyfiken som jag är så tackar jag gärna ja om jag känner mig lockad. Många av dessa böcker har varit SFI-böcker och numera tvekar jag tex inte om Eva Holmquist eller Oskar Källner hör av sig angående rec-ex. Då jag vet att jag kommer få en ytterst bra läsupplevelse tillsammans med deras böcker.

Så är även fallet med Kedjor känns.... som gav mig en riktigt trevlig och intressant läsupplevelse. Vi befinner oss alltså ombord på rymdskeppet Diligienta där ett antal människor lever och verkar ha levt under en väldigt lång tid, rent av i flera generationer. Samhällsuppbyggnaden påminner starkt om religiöst fanatiska sekter där ledaren styr och de andra följer. Ingen ifrågasätter det faktum att de lever på starkt begränsad yta, ingen ifrågasätter att man inte kan se utanför fönsterna, de allra flesta verkar knappt medvetna om att de befinner sig ombord ett skepp. Men alla tillber de Skeppet, det allsmäktiga och eviga skeppet som tar hand om dom alla. Männen har viktiga arbeten medan kvinnorna får finna sig i att bli bortgifta vid rätt ålder med rätt person. Kvinnor har inte mycket att säga till om. Lola som dessutom är dotter till rådgivaren har kanske ännu mindre att säga till om än andra. Hennes far är den som är den som bestämmer ombord på skeppet.

Det är en väl uppbyggd berättelse med tydliga delar där vi får följa några individer som vågar säga emot, som vågar ifrågasätta. Något ensidiga karaktärer som är svåra att få grepp om men då historien som sådan är så intressant och tankeväckande så slukar jag lätt hela boken.  Eva Holmquist väver in frågor om jämlikhet, allas rätt till frihet och demokrati på ett snyggt sätt. Möjligen skulle jag önska att det fanns lite mer problematisering kring dessa frågor. Det är också en bok om längtan och om önskan att få älska fritt.

Språket är enkelt och man kommer direkt in i handling, inte många krusiduller utan rättframt och rakt på sak. Bokens handling är dialogdriven och det finns få beskrivningar av omgivningen. Allt detta för boken lättläst, kanske en aningen för lättläst. Jag saknar ett motstånd, något som skapar konflikter och fördjupar själva historien ytterligare. Men jag är mycket nöjd med läsningen och jag kommer med stor sannolikhet läsa de kommande delarna för att se vart det hela tar vägen.

1 kommentar:

  1. Häftigt, brukar själv inte heller läsa sfi, men slukade denna boken, mycket tack vare det enkla språket och ett svårdefinierat driv i berättelsen. Instämmer till fullo om avsaknaden av konflikter och djup. Har också tänkt läsa nästa bok i serien.

    Allt gott!
    / http://offtherecord.blogg.se/

    SvaraRadera