lördag 27 februari 2016

Främlingsbarn av Rachel Abbott

Rachel Abbott, Främlingsbarn
Rec-ex ifrån Stimpla Publishing förlag, Tusen tack!

Handling:
De säger att du ska aldrig lita på en främling. Kanske har de rätt.

När Emma Joseph träffade sin make David, var han en man förkrossad av sorg. Hans första hustru dog direkt när hennes bil körde av vägen, och deras sexåriga dotter Natasha försvann mystiskt från olycksplatsen.
Nu, sex år senare, tror Emma att de lagt de smärtsamma åren bakom sig. Hon och David har byggt upp ett nytt liv tillsammans och har blivit föräldrar till en liten pojke.

Men så kommer en främling in i deras liv, och deras värld vänds upp och ned. Emma känner sig inte längre trygg. Vad hände egentligen med Davids familj? Och varför fruktar hon för sig själv och sitt barn?

När en desperat Emma kontaktar sin gamla vän Tom Douglas på polisen för att få hjälp sätter hon allas liv i fara. Snart uppdagas ett nät av svek och lögner som chockar och skakar om dem alla i grunden.

Vad jag tyckte:
I utskicket från förlaget som följde med boken stod att man skulle se upp när man läste boken för risken var stor att man missade gå tåget, bussen eller tunnelbanan. Jag kan absolut hålla med om det! Eller som min kära mamma skulle säga, detta är en riktigt dassbok! Och det betyder inte att boken är dålig, snarare tvärtom. En dassbok är en sådan bok som man absolut inte kan släppa utan måste fortsätta läsa hela tiden så boken följer med en överallt, även in på dass!

Främlingsbarn är smart och rejält underhållande med en skickligt sammansatt handling som håller en på helspänn hela vägen igenom. Abbot är också skicklig på att hålla igång intrigen så att jag som läsare aldrig upplever att jag kan förutse vad som ska hända härnäst. När jag läser Främlingsbarn så tänker jag på både Linwood Barclay och Harlan Coben. Två av min favoriter när kommer till thrillers och som båda är skickliga på detta med thrillers som utspelas i vanliga människors liv, i hemtrevliga små förorter där husen har vitt staket på framsidan och pool på baksidan. Men där något oväntat och mörkt dyker upp och raserar idyllen. Där det oväntade oavsett form alltid känns trovärdigt och möjligt. Och som skapar rasande spännande thrillers som man slukar!  Rachel Abbot kan denna konsten också!

Visst finns här några svaga punkter där främst språket drar ner det hela en aningen. Det är ett tydligt och enkelt språk som emellanåt känns något tunt, främst i dialogerna.  Men som helhet så blir det ändå en riktigt lyckad bok där författaren skickligt håller ihop flera trådar på samma gång och där hon genom olika berättartekniska grepp som korta kapitel och en intresseväckande inledning skapar en otroligt spännande thriller. Samtidigt som Abbot även lyckas lura mig som läsare rejält ett par gånger och det gillar jag verkligen! En thriller/deckare för ju inte bli för enkel och förutsägbar för då tråkar det bara ut en tycker jag. Främlingsbarn är inte det minsta enkel eller förutsägbar!

Dessutom så finns det ett intressant persongalleri med. Emma tilltalar mig mycket, hon besitter så mycket mod och styrka. Medan hennes make David gömmer sig och vägrar/ vågar inte så är det hon som tar tag i allt. Det finns också en polis med, Tom som berättar en del av historien och hans historia och Emmas hör ihop på ett minst sagt oväntat sätt. Men polisdelen är väldigt liten utan istället ligger fokuset på Emma och hennes del av historien. Jag hade dock gärna lärt känna Tom mer, han är en intressant karaktär och jag hade gärna läst en bok skriven om bara honom med.

Så vill ni läsa något riktigt spännande och oförutsägbart? Läs då Främlingsbarn men se till att ha gott om tid!

4 kommentarer:

  1. Den här boken har börjat dyka upp lite överallt nu, jag har helt missat det men börjar bli väldigt nyfiken :)

    SvaraRadera
  2. Håller med Monika, jag har sett att det flaggas för den här boken lite varstans. Misstänker att förlaget varit frikostiga med recensions-ex :-) Tycker den låter spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var nog väldigt frikostiga! =) Men jag kan rekommendera den, det var en riktigt bra bok!

      Radera