torsdag 4 februari 2016

Fredens pris av Anna Blixt

Anna Blixt, Freden Pris
Rec-ex ifrån Undretide förlag, Tusen tack!

Handling:
Bortom hav, rev och dimma ligger riket Vangrind, där det svartögda häxfolket lever i skuggorna. Bland dem finns Minora, en flicka vars mörka arv har dömt henne till ett liv på flykt. Tillsammans med sina syskon jagas hon ut i vildmarken av de som kallar sig Ljusets folk. Det dröjer inte länge förrän ett krig bryter ut och konungens män kommer för att utrota häxfolket en gång för alla.Mitt i krigets kaos anländer Wenneron, en krigare som avser att ena folket och leda dem till frihet genom skoningslös hämnd. Han blir deras räddning och väcker livsfarliga krafter till liv. Minora dras in i hans krets av förtrogna och inser snart att han kommer att förbanna landet såväl som rädda det.
Detta är historien om en mörk frälsares väg till makten, det gyllene folkets återkomst, dimmans födelse, det sista kriget på Vangrind och en flickas liv i dess storm.Boken är tidigare utgiven under namnet Anna Högberg. Nyutgåvan är en omarbetad version.

Vad jag tyckte.

Ibland snubblar man över böcker som blir riktigt nyfiken på men sedan går tiden och på något sätt så glöms de bort.  Fredens pris är just en sådan bok men så fick jag en förfrågan ifrån förlaget om jag ville läsa bok två i denna serie. Jag bad då om att få läsa bok 1 och det har jag gjort nu.... Och j-vlar vilken bok det är! Ursäkta svordomen men vissa böcker kräver faktiskt en svordom eller två. Detta är nog en av de bästa svenska fantasyboken jag läst på väldigt länge. Och jag blir helt ställd nu när jag ska försöka berätta varför den är så j-vla bra och få er att förstå att ni måste läsa den!

Men jag gör ett försök! Vi befinner oss alltså i Vangrind, ett rike som i typiska fantasy-stuk påminner om en medeltida värld. I detta rike bor det två folkslag, De Ljusa folken och De Mörka folken. Och nej, de Ljusa är inte de goda och nej de mörka är inte de onda! Utan båda folkslagen besitter samma förmåga att vara både goda och onda i varierande grader. Dock så är det de Ljusa folket som styr riket och de hatar de Mörka folket. För de Mörka folket besitter magiska förmågor och är inte som de ska enligt de Ljusa. Men det Mörka folket hatar de Ljusa lika mycket tillbaka.Så det Mörka folket blir förföljda, utfrysta, jagade och plågade. Vår huvudperson är lilla Minora som tillhör det Mörka folket och vi kommer att få följa henne under 12 års tid faktiskt genom krig, plågor, sorger men också glädje och lycka. Men framförallt svåra perioder av krig och brutaliteter. För precis som titeln säger vad är egentligen Fredens pris?

 Jag gillar verkligen att berättelsen utspelas under så lång tid, det gör att berättelsen känns äkta och trovärdig. Man vinner inte en kamp över en natt och förändringar sker inte på en vecka, sådana saker tar tid. Samtidigt så berättelsen inte på något sätt långsam eller seg utan det händer saker hela tiden, ibland är de stora händelser som innefattar hela riket, ibland är de mindre och innefattar bara Minora och hennes familj. Karaktärerna i Anna Blixt värld är komplexa, svåra att förstå sig på och ombytliga. Mycket skickligt gjort! Minora är en sådan karaktär som jag både gillar och ogillar, jag blir frustrerad på henne, arg på henne och förtvivlad över hennes val. Men samtidig så älskar jag hennes mod och styrka, gillar hennes mjukhet och kärlek till naturen samt hennes starka band till hennes familj.

Eftersom vi befinner oss i ett fantasyland så finns där magi, på ett märkligt sätt så tar det stor plats samtidigt som det bara är där på något sätt. Magin byggs kring tanken att allt har ett hjärtslag, människor, växter, djur, stenar, allt har ett hjärtslag som man kan bygga sin magi på. Lagom invävt men samtidigt så spelar magin också en viktig roll i historiens utveckling. Men precis som i övrigt krånglar författaren inte till det, det vävs in och stegvis får vi en ökad förståelse kring magin men också om folken och varför de hatar varandra så mycket. Det är skönt när en författare vågar lita på sina läsare och inte känner behov av att hålla långa krångliga förklaringar för minsta lilla.

Fredens pris är en riktigt bra berättelse som använder sig av många typiska fantasy-element men där författaren lyckas göra dessa element till sina egna och därigenom skapa en helt ny värld. Där de typiska klichérna blir till något riktigt bra och genomtänkt.  Världen som sådan ser ut som jag nämnde i början som en ganska typisk fantasyvärld men genom författarens målande beskrivningar så får den ändå sitt eget liv och jag skulle gärna besöka Vangrind faktiskt! Dessutom är jag nyfiken på de världar som tycks finnas bortom Vangrind! Hoppas vi besöker dom i nästa bok!

2 kommentarer: