måndag 1 februari 2016

Januaris läsning

Så har det gått en hel månad av 2016 och någonstans på vägen tappade jag orken att ta hand om bloggen.  Jag har haft stora problem med min smärta vilket tagit mycket på min energi och dessutom så har alla måsten och krav växt sig väldigt stora under årets första månad. Men nu har jag gjort av med en del dåliga samveten, prioriterat om i listan med göromål och startar årets andra månad med något bättre förutsättningar.

Jag trodde att jag inte läst så mycket under januari, det har i alla fall känts så men det visade sig att januari trots allt blev en riktigt bra månad! Och jag har gjort mitt första stopp på min världsomsegling! Mitt första stopp blev faktiskt så långt bort som Etiopien, en mycket speciell upplevelse som gav mersmak.

Jag har under januari läst väldigt mycket svenskt insåg jag när jag gick igenom listan, vilket ju är trevligt! Det finns nya förkortningar i slutet på varje rad, de står för landet författaren kommer ifrån och vilket kön de har. Jag vill se vart böckerna kommer ifrån på ett mer tydligt sätt och samtidigt se hur jag fördelar mig mellan kvinna och man.

  1. Karin Fossum, Helveteselden, De *** ½ ( Norge, k)
  2. Christian Johnsson, Skönheten, S ***** ( Sverige, m)
  3. Sofie Trihn Johansson, Barnvakten. S **** ( Sverige, k)
  4. Jens Daniel Burman, Huset, S **** ( Sverige, m)
  5. Agatha Christie, Fem små grisar, De **** ( England, k)
  6. Mahari McFarlane, Det är inte jag, det är du, **** R ( England, k)
  7. Gillian Flynn, En sån som du, S/Novell ***( USA, k)
  8. Abraham Verghese Skära för sten, R **** ( USA, m)
  9. Karin Fossum, Mordet på Harriet Krohn, ***½ ( Norge, k)
  10. Ann Aguirre, Utpost, Dys, ( USA,k)
  11. Susanne Trydal & Daniel Åberg, Hallahem, Ung/Fa ***½( Sverige, k/m)
  12. Eva Holmquist, Kedjor känns bara när du rör dig SFI *** ½ ( Sverige, k)
  13. Anna Blixt, Mörkrets väktare: Fredens pris, Fa ( Sverige, k)
  14. Olof Röhlander, Konsten att njuta av livet, F *** ½ ( Sverige, m)
Månadens bästa:  Abraham Verghese visade mig att det finns många fina böcker därute om man vågar tänja på sina gränser.
Månadens sämsta/mindre bra/besvikelse:  Gillian Flynn blev tyvärr något av en besvikelse för mig, dels själva omfånget av boken men även innehållsmässigt.
Månadens deckare/thriller: Karin Fossums bok Mordet på Harriet Krohn visade sig tåla en omläsning, en deckare som även är så mycket mer än bara en deckare
Månadens dystopi: Att återigen få träffa Spadertvå visade sig vara ett mycket kärt återbesök.
Månadens skräck:  Christian Johanssons briljanta Skönheten får omnämnas här också!
Månadens fantasy: Anna Blixt säregna och speciella fantasybok Fredens pris visade sig vara något utöver det vanliga.
Månadens antal: 14 stycken känns ju helt ok, lagom mängd och en bra blandning denna månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar