onsdag 13 januari 2016

Rick Riordan * 2!

Rick Riordan, Percy Jackson och monsterhavet 

Handling:
Percy har knappt hunnit hämta sig från förra sommarens blixtjakt, innan han hamnar i ett nytt svindlande äventyr! Den här gången med havsmonster, sirener och andra mytologiska figurer. Hans mål är att rädda sina kompisar och sommarlägret från undergång, men för att kunna göra det måste han hitta det gyllene skinnet, som en grym cyklop har lagt beslag på. Samtidigt flåsar andra odjur honom i hälarna, de vill gärna se att han misslyckas.








Rick Riordan, Percy Jackson och titanernas förbannelse

Handling:
Halvguden Percy Jackson får ett nödanrop från sin gode vän Grover, satyren som alltid verkar hamna i trubbel. Den här gången har Grover hittat två nya halvgudar, de föräldralösa syskonen Bianca och Nico. De måste föras i säkerhet, undan monstren som är dem på spåren. Percy och hans vänner måste 
rädda dem. Men det är inte riktigt så enkelt … 















Vad jag tyckte:

Nu var det så längesedan jag läste dessa böcker så det blir inte något långt omdöme om dom.  Ett kortare sammanfattade omdöme får räcka.  Det jag kan säga är att serien om Percy Jackson är väldigt läsvärd och riktigt underhållande även för en vuxen att läsa! Smart handling, kaxiga karaktärer, massor av humor, en dos av verklighet och en hel hög med fantasy i form av grekisk mytologi blir tillsammans en riktigt härlig och spännande blandning!  Jag ska försöka ta tag i denna serien igen, det är perfekt läsning när man behöver något lättläst som ändå ger en riktigt trevlig läsupplevelse!

1 kommentar:

  1. Jag håller med. Jag läste alla böcker i ett svep men hann bara recensera typ två och nu minns jag inte längre vilken bok som var vilken, så resten får nog vara. Men det är en bra serie. :-)

    SvaraRadera