torsdag 7 januari 2016

You hade me at Hello, Mhairi McFarlane

Mhairi McFarlane, You hade me at Hello

Handling:
Efter ännu ett gräl bestämmer sig Rachel, några veckor innan bröllopet, att det är hög tid att slå upp förlovningen med sambon Rhys. I förvirringen och tequilaruset som följer på det spontana beslutet ser framtiden minst sagt suddig ut. Ännu krångligare blir det när Rachel får höra att ungdomsförälskelsen Ben har flyttat till hennes stad. Det är tio år sedan de senast träffades, men när Rachel efter omsorgsfull planering lyckas få till ett slumpartat möte med Ben väcks den gamla vänskapen till liv. Och – för Rachel – en hel del annat. Kruxet är att Ben inte verkar se Rachel som något annat än en vän. Att han dessutom har skaffat sig en fru, lika sanslöst snygg som han, talar sitt tydliga språk. Bara vara vänner alltså. 
Inga problem för Rachel. Eller? 


Vad jag tyckte:
En så varm och mysig bok! Jag sugs in och lindas in i varm bomull samtidigt som jag matas med söta chokladpraliner!

 Men You hade.... är inte enbart en sockersöt brittiska kärlekskomedi för här ryms också allvaret och mörkret. De svåra valen och dess konsekvenser återges på ett finkänsligt sätt med hjärtat på rätt plats. Jag blir direkt förtjust i Rachel, hon är en kvinna som jag gärna velat vara väninna med! Samtidigt finns det en underbar varm, syrlig och ironisk humor tvärsigenom hela boken. Dessutom tycker jag också att McFarlane lyckas riktigt väl med dialogerna, de känns äkta och när man läser dom så faller dom på naturligt.

Underbar läsning helt enkelt!

Ett litet minus måste jag säga att det svenska omslaget är och dessutom undrar jag varför förlaget inte översatt själva titeln? För ja, detta är den svenska boken! Här nere ser ni det engelska omslaget och uppe till höger ser ni det svenska. Ben och Rachel ser verkligen inte ut så som de visas på det svenska!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar