tisdag 29 november 2016

Utmaning: Den bästa: Förintelsen

Denna gång handlar Lyrans noblessers utmaning om Förintelsen. Så här skriver hon: Berätta om den bästa bok ni läst eller den bästa film/TV-serie ni sett, som skildrar Förintelsen.

Jag tänkte faktiskt omnämna både en bok och en film denna gång. Vi börjar med filmen.

* Sunshine, En film som handlar om en judisk familj i Ungern över tre generationer. Genom fattigdom och rikedom, den antisemitiska vågen, förintelsen och, slutligen, de överlevandes kamp. Jag har sett filmen två gånger och den berörde mig starkt båda gångerna. En mäktig film som gör ont att se samtidigt som den är hjärtskärande vacker. Med bland annat Ralph Fiennes och Rachel Weisz

Boken jag väljer denna gång är:
* Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson En roman som gjorde fruktansvärt ont att läsa men även som ingav hopp. En berättelse om en kvinna vid namn Miriam som på sin 80-års dag äntligen börjar berätta och det hon berättar är en fruktansvärd skildring av hur det romska folket behandlades och mördades under Förintelsen. 

8 kommentarer:

  1. Jag måste nog läsa Axelssons bok vid tillfälle.

    SvaraRadera
  2. Filmen kände jag inte till alls. Spännande, tack för tips!
    Axelssons bok är verkligen mycket bra, även om jag envisas med att tycka att den inte handlar så mycket om Förintelsen som om en massa annat, främst Sverige efter kriget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Filmen är väldigt sevärd, vissa scener ur den filmen försvinner nog aldrig ur mitt huvud.

      Radera
  3. Majgull A:s bok funkade för mig som en ögonöppnare beträffande romerna.

    SvaraRadera