måndag 13 juli 2015

Sommaren utan regn av Maggie O`Farrell

Maggie O´Farell, Sommaren utan regn

Handling:
LONDON, JULI 1976. En värmebölja som verkar oändlig har svept in över staden. Det har inte regnat på månader när den pensionerade Robert Riordan säger till sin fru Gretta att han ska gå och köpa tidningen, men aldrig kommer tillbaka. Robert försvinner och de tre vuxna barnen måste återvända hem – döttrarna Monica och Aoife som slutat tala med varandra och sonen Michael Francis som står på randen till skilsmässa – var och en med egna idéer om faderns försvinnande. Inget av syskonen anar att deras mor tror sig ha en förklaring, som hon väljer att behålla för sig själv.

Vad jag tyckte:
Sommaren utan regn är tätt och intensiv skildring av en familj i kris. Det är ett familjedrama som når sin kulm under den varmaste sommaren på många år. Värmeböljan skapar en passande kuliss till det som händer i familjen Riordan. Jag blir otroligt förtjust i Maggie O´Farells språk som känns både luftigt samtidigt som det innehåller en vass skärpa.  De olika aktörerna i detta familjedrama driver historien framåt på olika sätt och deras dynamik sinsemellan är otroligt skickligt beskrivet. Jag känner verkligen att jag befinner mig där tillsammans med familjen och tack vare att jag får läsa om händelserna utifrån mammans perspektiv, de båda döttrarnas perspektiv och sonens perspektiv gör att jag får en enhetligt bild av det som pågår. Jag kommer så nära dem alla att nära boken väl är slut så känns det faktiskt lite tomt. Jag skulle väl kunna gnälla lite och säga att jag saknar faderns perspektiv, det är ju ändå han som är den utlösande katalysatorn till detta familjedrama. Men samtidigt så är det ju hans försvinnande som är det stora och att han då är den tysta delen skapar ytterligare en spänning i detta drama.  Vi får i Sommaren utan regn en betraktelse över en familjs splittring men också en betraktelse över en familj som våga se sig själva i spegeln och vågar börja närma sig varandra igen. Kanske kommer tiden läka alla sår nu när det allra mest blivit luftat? 

Läs och njut!

4 kommentarer:

  1. Denna har jag börjat bli sugen på den senaste tiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härlig läsning! Passar bra nu under sommaren!

      Radera
  2. Jag köpte den och tog till och med med den till Öland där vi precis varit på semester men andra böcker prioriterades. Men jag är sugen på att läsa den under sommaren och gärna under semestern.

    SvaraRadera