onsdag 8 juli 2015

Tematrio: Havet

Nu var det ett tag sedan jag var gjorde Lyrans tematrio. Tiden har helt enkelt inte räckt till men denna vecka har jag lite mer tid över så en tematrio känns bra att göra!

Veckans tema är Havet:Välj romaner som handlar om hav, som har hav i titeln eller gör som jag och välj dikter som handlar om hav.


  1. Fyren mellan haven av M.L Steadman. En skimrande vacker berättelse om sorg och kärlek. Om konsekvenserna av val och om vad som egentligen är rätt och fel.
  2. Livbåten av Charlotte Rogan. En bok som utspelar sig på ett hav under i princip hela boken. En stark skildring om människans överlevnads instinkt.
  3. I Shackeltons fotspår av Ola Skinnarmo. Den svenska äventyraren Ola Skinnarmo ger sig ut på en resa i Shackletons fotspår. Det är hans resa till Antarktis som står i fokus och här är havet den allra farligaste komponenten. 

16 kommentarer:

  1. Intressant trio! Jag har inte läst någon av dem, men funderar på att lägga åtminstone de första två till min inkö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två första kan jag varmt rekommendera!

      Radera
  2. Fyren mellan haven är jag lite småsugen på.

    SvaraRadera
  3. Livbåten finns i min trio också. De två andra är jag nyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Okända böcker för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Livbåten har jag lyckats traggla mig igenom av dessa tre. Fyren mellan haven vill jag läsa och blev sen klart nyfiken på Skinnarmos bok. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skinnarmos bok är en verklige upplevelse! Passar utmärkt att högläsa med!

      Radera
  6. Fyren mellan haven har jag varit sugen på sedan förra året. Livbåten har jag blivit alltmer nyfiken på, eftersom så många har nämnt den under denna veckas tematrio :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyren mellan havet är väldigt vacker tycker jag och Livbåten bjuder på en annorlunda upplevelse. Hoppas du kommer att gilla dom!

      Radera
  7. Jag har läst ettan men är sugen på Livbåten, den var i ropet för ett tag sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livbåten kan jag varmt rekommendera!

      Radera