lördag 11 juli 2015

Sommarlov med Kulturkollo #chicklit

Sommarlov med Kulturkollo #chicklit

Enligt Wikipedia så är chicklit, " en litterturgenre som skildrar livet för storstadskvinnor i 20- och 30-årsåldern. Genren etablerades år 2000. Oftast är böckerna skrivna av kvinnor och riktar sig till kvinnor. Karaktärerna är inte sällan över-analyserande unga kvinnor som söker perfektion, vare sig det är att hitta en partner, ett jobb eller en lägenhet."

En ganska nedlåtande syn på vad chicklit är tycker jag men det har också varit enligt denna syn jag sett på chicklit tidigare. Vänder jag mig istället till sidan ChicklitBooks.com, en sida som ägnar sig åt just chicklitböcker med recensioner och förklaringar till vad Chicklit är. De säger så här om Chicklit: "Chick lit is smart, fun fiction for and/or about women of all ages.  Many of these books are written from a first-person viewpoint, making them a bit more personal and realistic. The plots can range from being very light and fast-paced to being extraordinarily deep, thought-provoking and/or moving."

Nu låter det helt plötsligt mycket bättre och som en genre jag faktiskt emellanåt läser. Man skulle här kunna säga att både Jojo Moyes böcker, vissa av dom tillhör denna genre men också Cecelia Ahrens böcker och även Liza Jewells böcker kan inräknas här. Ibland är det faktiskt skönt att få läsa något lättsmält och lättläst men som inte är lättvindigt eller bara en massa fluff. Ett stråk av allvar, en nypa salt eller lite mörker behövs oftast för att skapa en god balans. 

Jag är själv ute efter välskriven och underhållande chicklit, så kom gärna med era bästa tips på sådana böcker!

5 kommentarer:

  1. Jag håller nog också med om andra beskrivningen mer än den första. Den första känns som ett typiskt nedvärderande av genren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det som jag tyckte var så intressant, två helt skilda förklaringar. Den ena nedvärderande och den andra smart!

      Radera
  2. Det är svårt det här. För mig är Jojo Moyes mer feelgood, men gränsen tycks flytande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det vara så att Moyes mer är åt feel-good hållet men tyckte att framförallt hennes bok Hundra mil passade in på den andra förklaringen.

      Radera
  3. jag som tant gillar också chicklit ♥

    SvaraRadera